Hoeveel decibel mag een motor maken?

Hoeveel decibel mag een motor maken?

Er bestaan nogal wat misverstanden over het aantal dB wat een motor mag maken, en wanneer je hier nu een prent voor kunt ontvangen. Hoe wordt geluid gemeten en hoeveel decibel mag je motor maken? De redactie van Motorstof.nl zocht het voor je uit.



Geen spam. Geen gezeur. Gewoon het laatste nieuws, direct in je mailbox.
Liever geen e-mails? Je vind ons ook op Facebook en Instagram.

 

Een stukje theorie

De sterkte van geluid wordt uitgedrukt in decibel (dB). Het menselijk gehoor neemt midden- en hoge tonen beter waar dan lage en zeer hoge tonen van eenzelfde sterkte. Een andere geluidseenheid is dB(A), dit is niet hetzelfde als dB. Het verschil tussen deze twee zit hem in de weging van bepaalde toonhoogtes, de ‘normale’ dB meet alle toonhoogtes even zwaar, waar de dB(A) rekening houd met de toonhoogtes die het menselijk oor kan waarnemen. Zo geeft dB(A) dus beter weer hoe hard geluid door mensen wordt waargenomen. In de natuurkunde wordt de dB(A) niet uitgedrukt als een eenheid, maar als een eenheidsloos getal. Twee motorfietsen die ieder 80 db(A) produceren, produceren gezamenlijk 83 db(A) in plaats van 160 db(A). Die 3dB(A) verschil is een verdubbeling van het geluid, dit wil echter niet zeggen dat het geluid ook echt twee keer zo hard klinkt.

Hoeveel dB mag mijn motorfiets dan maken?

Op het zogenaamde VIN-plaatje (Vehicle Identification Number) is af te lezen hoeveel dB(A) je motorfiets produceert bij een gespecificeerd toerental. Met deze opgave is jouw motorfiets dus goedgekeurd voor de Nederlandse wegen, het kan echter zijn dat een andere motor met een licht afwijkend aantal dB is goedgekeurd, het is dus belangrijk om te weten hoeveel geluid jouw specifieke motor mag produceren.

Lees ook:  Zelf je motor vervoeren doe je zo!

Weet jij je VIN-plaatje niet te vinden? Deze behoort op het frame bevestigd te zijn, je kunt de waardes echter ook gewoon opzoeken via Kentekencheck.nl. Geef hier je kenteken in en kijk onder het kopje Milieuprestaties, hier vind je als het goed is het geluidsniveau in DB wat je motor mag maken, met daarbij aangegeven bij welk toerental dit gemeten moet worden.

Mocht je nou toch gecontroleerd worden dan wordt er een zogenaamde ‘statische’ meting uitgevoerd. Daarbij wordt er een microfoon geplaatst op zo’n 50cm van de uitlaat, onder een hoek van 45 graden. Vervolgens wordt een aantal keer het geproduceerde geluid van je motorfiets gemeten, de hoogste meting geldt vervolgens als definitieve uitslag. Gelukkig mag je hier een afwijking van maximaal 2 dB(A) hebben.

Heeft je motor geen maximale dB(A) geregistreerd staan?

Voor oudere motoren kan het voorkomen dat er geen maximale db(A) bekend is bij het RDW. Dat wil helaas niet zeggen dat je onbeperkt lawaai mag maken. Hiervoor heeft de RDW de volgende richtlijnen opgesteld als maximale waarden, deze zijn afhankelijk van de cilinderinhoud van je motorfiets.

Cilinderinhoud t/mMaximum toegestane waarde
80 cm391 dB(A)
125 cm392 dB(A)
350 cm395 dB(A)
500 cm397 dB(A)
750 cm3100 dB(A)
1000 cm3103 dB(A)
> 1000 cm3106 dB(A)

Ook deze waardes zijn natuurlijk afhankelijk van een toerental, hiervoor heeft de RDW het volgende opgesteld:

Bouwjaar vóór 19602 takt: 2.250 min-1
4-takt: 2.000 min-1
Bouwjaar vanaf 19602-takt: 4.500 min-1
4-takt: 4.000 min-1

Maar we zijn er nog niet!

Wie denkt dat ie er met een ‘stille’ uitlaat is heeft het mooi verkeerd gezien. Je kunt namelijk niet alleen beboet worden wanneer je motor teveel dB’s produceert. Ook wanneer je onnodig lawaai maakt kun je hier een prent voor ontvangen. In artikel 57 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vind je namelijk de volgende regel: ‘Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken.’

Lees ook:  Wat is een quickshifter, en hoe werkt het?

Dit betekent dat gas geven met je koppeling ingehouden (of je motor in z’n vrij) je dus duur kan komen te staan. Deze bekeuring kan je namelijk op moment van schrijven €390,- kosten, en dan hebben we de administratiekosten nog niet eens meegerekend.  

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇