Hoeveel db mag een motor maken? Het blijft een lastige vraag als we het internet mogen geloven, het antwoord is namelijk niet eenduidig en verschilt per motorfiets. Hoewel de herrie voor jezelf is op te lossen met wat simpele oordoppen loop je bij overlast wel degelijk het risico op een prent. Om die boete te voorkomen schreven we dit keer een artikel over geluid, zo weet je precies hoeveel decibel jouw motorfiets mag maken.
Een stukje theorie
De sterkte van geluid wordt uitgedrukt in decibel (dB). Het menselijk gehoor neemt midden- en hoge tonen beter waar dan lage en zeer hoge tonen van eenzelfde sterkte. Een andere geluidseenheid is dB(A), dat is niet hetzelfde als dB. Het verschil tussen deze twee zit hem in de weging van bepaalde toonhoogtes, de ‘normale’ dB meet alle toonhoogtes even zwaar, waar de dB(A) rekening houd met de toonhoogtes die het menselijk oor kan waarnemen. Zo geeft dB(A) dus beter weer hoe hard geluid door mensen wordt waargenomen. In de natuurkunde wordt de dB(A) niet uitgedrukt als een eenheid, maar als een eenheidsloos getal. Twee motorfietsen die ieder 80 db(A) produceren, produceren gezamenlijk 83 db(A) in plaats van 160 db(A). Die 3dB(A) verschil is een verdubbeling van het geluid. Dat betekent niet – in tegenstelling tot wat de NEFOM zegt – dat het geluid ook twee keer zo hard klinkt.
Hoeveel dB mag mijn motor dan maken?
Op het zogenaamde VIN-plaatje (Vehicle Identification Number) is af te lezen hoeveel dB(A) je motorfiets maakt – of produceert – bij een gespecificeerd toerental. Met die opgave is jouw motorfiets dus goedgekeurd voor de Nederlandse wegen, het kan echter zijn dat een andere motor met een licht afwijkend aantal dB is goedgekeurd, het is dus belangrijk om te weten hoeveel geluid jouw specifieke motor mag produceren.
Weet jij je VIN-plaatje niet te vinden? Deze behoort op het frame bevestigd te zijn, je kunt het aantal dB(A) echter ook gewoon opzoeken via Kentekencheck.nl. Geef hier je kenteken in en kijk onder het kopje Milieuprestaties. Hier vind je het geluidsniveau in dB(A) wat je motor mag maken met daarbij aangegeven bij welk toerental dit gemeten moet worden.
Mocht je nou toch gecontroleerd worden dan wordt er een zogenaamde ‘statische’ meting uitgevoerd. Daarbij wordt er een microfoon geplaatst op zo’n 50cm van de uitlaat, onder een hoek van 45 graden. Vervolgens wordt een aantal keer het geproduceerde geluid van je motorfiets gemeten, de hoogste meting geldt vervolgens als definitieve uitslag. Gelukkig mag je hier een afwijking van maximaal 2 dB(A) hebben.
Mocht je liever zelf willen meten voordat je staande houden wordt, gebruik dan in geen geval een app als geluidsmeter. Na uitvoerig testen hebben wij kunnen stellen dat deze enorm afwijken, terwijl een je een simpele decibelmeter al voor een paar tientjes aanschaft.
Heeft je motor geen maximaal aantal dB geregistreerd staan?
Voor oudere motoren kan het voorkomen dat er geen maximaal aantal db(A) bekend is bij het RDW. Dat wil helaas niet zeggen dat je ook onbeperkt lawaai mag maken. Hiervoor heeft de RDW de volgende richtlijnen opgesteld als maximale waarden, deze zijn afhankelijk van de cilinderinhoud van je motorfiets.
Cilinderinhoud t/m | Maximum toegestane waarde |
---|---|
80 cm3 | 91 dB(A) |
125 cm3 | 92 dB(A) |
350 cm3 | 95 dB(A) |
500 cm3 | 97 dB(A) |
750 cm3 | 100 dB(A) |
1000 cm3 | 103 dB(A) |
> 1000 cm3 | 106 dB(A) |
Ook deze waardes zijn natuurlijk afhankelijk van een toerental, hiervoor heeft de RDW het volgende opgesteld:
Bouwjaar vóór 1960 | 2 takt: 2.250 min-1 |
4-takt: 2.000 min-1 | |
Bouwjaar vanaf 1960 | 2-takt: 4.500 min-1 |
4-takt: 4.000 min-1 |
We zijn er nog niet!
Wie denkt dat ie er met een ‘stille’ uitlaat is heeft het helaas verkeerd gezien. Je kunt namelijk niet alleen beboet worden wanneer je motor het max. aantal dB(A) overschreid. Ook wanneer je onnodig lawaai maakt kun je hier een prent voor ontvangen. In artikel 57 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vind je namelijk de volgende regel: ‘Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken.’
Dit betekent dat bewust gas geven met je koppeling ingehouden – of je motor in z’n vrij – je dus duur kan komen te staan. Deze bekeuring kan je op moment van schrijven €390,- kosten, en dan hebben we de administratiekosten nog niet eens meegerekend.
Wie zijn buren – en zijn portemonnee – dus liefheeft doet het wat rustiger aan met die rechterpols. Dat lijkt helaas ook de enige manier waarop protestgroepen als NEFOM enigszins op een afstand kunnen worden gehouden. Mede daarom werd door Hugo Pinksterboer van de Motorrijders ActieGroep (MAG) de campagne ‘TE LUID is UIT’ gestart, een initiatief wat bedoelt is om motorrijders meer bewust te maken van het geluid dat ze produceren.