Technische Stof & Onderhoud

Help, mijn motorfiets accu laad niet meer op!

Je hebt net je accu vervangen, maar toch lijkt hij binnen een korte periode weer kapot te zijn, je accu laad niet op. We hopen dat jij dit niet gaat meemaken, want een accu die niet meer oplaadt kan knap vervelend zijn. Aan de hand van de symptomen vervangen we enkel de accu, terwijl dit over het algemeen niet de oorzaak van het probleem is. We leggen je graag uit wat jij kunt doen als je accu niet meer oplaadt.

Laten we beginnen bij het begin, het laadsysteem van je motor over het algemeen (mits je geen oldtimer rijd) uit drie componenten, namelijk:

Stator

Je stator is het component wat energie/elektriciteit opwekt terwijl de motor draait. Deze elektriciteit wordt vervolgens gebruikt om je accu mee op te laden. Je stator geeft wisselspanning af, dit wil zeggen dat deze continue switch tussen een positieve en negatieve lading tussen de draden die hiervandaan komen. Eigenlijk hetzelfde als je stopcontact thuis dus. Het voltage wat je stator afgeeft loopt hoger op naarmate je motor meer toeren maakt.

Spanningsregelaar

Zoals aangegeven geeft je stator wisselspanning af, je accu kan echter alleen gelijkspanning hebben. Deze heeft namelijk een positieve en negatieve pool en kan slechts via de pluspool een positieve lading ontvangen. De spanning zal dus omgevormd moeten worden van wisselspanning naar gelijkspanning, dat is wat je spanningsregelaar doet. Zoals eerder aangegeven gaat je stator steeds meer voltage afgeven naarmate je motor meer toeren maakt, ook dit is slecht voor je accu. Je spanningsregelaar vervult daarom twee functies en zorgt er tevens voor dat het voltage ‘afgevlakt’ wordt. Over het gehele toerenbereik zou de spanning hierdoor niet hoger dan 15 volt mogen worden.

Accu

De accu van je motorfiets is over het algemeen een 12 volt accu. Mocht je deze echter doormeten dan zul je zien dat een ‘gezonde’ accu zo tussen de 12,5 en 13,25 volt aangeeft. Je accu is hetgeen wat een spanning afgeeft richting verschillende onderdelen om je motorfiets te kunnen starten. Tevens dient je accu als buffer wanneer het voltage wat je stator afgeeft te laag is dan hetgeen wat gevraagd wordt door je motor, bijvoorbeeld bij langdurig stationair draaien.

accu laad niet op motorfiets
Een voorbeeld: links een spanningsregelaar en rechts een stator

Maar hoe controleer je nu de werking?

Zoals het aloude gezegde ons al verteld, meten is weten. Je doet er dus verstandig aan om een multimeter aan te schaffen, of om deze even te lenen van je buurman. Zorg ervoor dat je begrijpt hoe deze werkt, je zal niet de eerste zijn die zijn of haar multimeter sloopt.

Begin met je multimeter op gelijkspanning (DC) te zetten, en meet de spanning van je accu. Zoals eerder genoemd zou een ‘gezonde’ accu meer dan 12 volt moeten meten, lees je minder af, laad dan eerst je accu bij.

Geeft je accu meer dan 12 volt aan, start dan je motor terwijl je nog steeds de spanning van je accu afleest. Doordat je accu flink wat spanning aan je motor kwijtraakt zal het afgelezen voltage iets zakken. Zakt je accu onder de 9 volt dan is in ieder geval je accu niet meer in de beste staat en doe je er verstandig aan een nieuwe accu te scoren.

Is je accu niet het probleem, check dan het laadsysteem

Als we weten dat je accu geen probleem vormt kunnen we door naar het meten van het laadsysteem. Blijf net als in de vorige stappen je accu meten, alleen deze keer bij een draaiende motor. Met het grootlicht aan en het stationair draaien van je motor zou je idealiter zo’n 13 tot 14,5 volt willen aflezen. Dit betekent dat je accu ook bij stationair draaien opgeladen wordt. Geeft deze veel minder aan dan is er vermoedelijk een probleem met je stator of verlies je ergens spanning.

Voldoende voltage bij stationair draaien?

Lees je ook bij stationair draaien voldoende voltage af begin dan langzaamaan het toerental omhoog te schroeven. In geen enkel geval zou je meer dan 15 volt mogen aflezen. Dit zou namelijk betekenen dat je spanningsregelaar zijn werk niet goed doet en teveel spanning aan je accu geeft bij hoge toeren. Ook een spanning onder de 13.5 volt wil je niet aflezen, met uitzondering van het stationair draaien. Als je spanningsregelaar het probleem vormt kun je ervoor kiezen deze te vervangen.

Te laag voltage bij stationair draaien?

Geeft je motor bij stationair draaien minder volt terug aan de accu dan kan dit aan twee dingen liggen. Of je stator doet zijn werk niet goed, of je verliest ergens spanning door bijvoorbeeld een losse stekker. De output van je stator kun je separaat checken. Kijk op jouw motor waar deze zich bevind en ga op zoek naar de stekker die hiervandaan komt. In veel gevallen is dit een stekker met drie uitkomende (gele) draden, deze draden dienen alle drie dezelfde spanning af te geven.

Zet je multimeter op wisselspanning (AC) en meet nu het voltage vanuit de stekker die van de stator komt. Doe dit door de rode kabel van je multimeter in de stekker te steken en de zwarte kabel in een van de andere outputs van de stekker te steken. Switch tussen deze outputs, zodat je iedere kabel met elkaar hebt vergeleken. De output kan per motor verschillen bij een draaiende motor, bij een normaal werkende stator zal deze waarschijnlijk zo’n 15 tot 40 volt aangeven. Wil je het exacte voltage weten check dan je werkplaatshandboek voor de juiste specificatie van jouw motorfiets.

Let wel op dat iedere draad ongeveer dezelfde output moet hebben. Je doet er dus verstandig aan alle drie de draden door te meten. Geeft een van de draden een afwijkende output ten opzichte van de andere twee? Dan is vermoedelijk je stator het probleem en zal deze vervangen moeten worden.  Geeft je stator het juiste voltage af, dan zul je wellicht moeten gaan zoeken naar spanningsverlies tussen je stator en je accu.

Toch maar een nieuwe motor dan?

We hopen dat je je niet afgeschrikt voelt door alle (nieuwe) informatie, en wellicht door de bomen het bos niet meer ziet. Uiteraard dienen de door ons aangegeven stappen slechts als richtlijnen tot het checken van je laadsysteem, je werkplaatshandboek kan hier meer uitsluitsel over geven. Mocht je nou toch je laadsysteem willen gaan controleren, een multimeter scoor je makkelijk en snel via Bol.com. Lees hier meer over het onderhoud van je accu.

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties