Naked bikes zijn hot en daar is de 2022 Honda CB300R geen uitzondering op. De eencilinder kennen we al sinds 2018 en slaat de brug tussen de lichtere CB125R en de CB650R. Als onderdeel van de Neo Sports Family probeert Honda de jongere doelgroep te bereiken met een motorfiets die vooral gemakkelijk en betaalbaar is om te rijden.
Aan het blok is niets gewijzigd en hebben we het te stellen met het 286 cc blok uit de voorgaande jaren. De uitlaat heeft een nieuw ontwerp gekregen, maar dat lijkt op de technische specificaties nauwelijks effect te hebben. De vloeistofgekoelde 1-cilinder heeft daarom een piekvermogen van zo’n 31 pk dat wordt geleverd bij 9.000 tpm, met een maximaal koppel van 27,5 Nm bij 7.750 tpm. Het blok is echter wel voorzien van een assist/slipperclutch dat schakelen soepeler moet laten verlopen en ervoor zorgt dat het achterwiel niet blokkeert tijdens het omlaag schakelen in de hogere toeren.
Nieuwe voorvork
De grote wijziging zit ‘m met name in de ophanging, zo is de 2022 CB300R nu voorzien van een 41 mm Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP) USD-vork. Door middel van een drukscheidingsdemper in de ene vorkbuis en een veermechanisme in de andere zorgt dit voor betere dempprestaties en een lager gewicht. Samen met het gebruik van een grotere zuiger is het resultaat volgens Honda een verbeterd gevoel, schokabsorptie en controle tijdens het rijden.

Voor een optimale rijervaring heeft Honda een kleine wijziging gemaakt door het zitmateriaal aan te passen. Zo is de bekledingsdikte van het zadel toegenomen wat er voor moet zorgen dat de nieuwe CB300R ook tijdens de langere ritten comfortabel blijft.
Prijs 2022 Honda CB300R
De 2022 machine zal verschijnen in de kleurstellingen Mat Gunpowder Black Metallic, Candy Chromosphere Red, Pearl Dusk Yellow en Mat Pearl Agile Blue. Met een vanafprijs van €6.349 blijft ook de nieuwe CB300R uiterst betaalbaar al is de markt voor A2 motoren natuurlijk betrekkelijk klein. Wanneer het model bij de dealers zal verschijnen is nog niet bekend.








