Honda presenteert nieuwe NT1100 voor 2022

Honda presenteert nieuwe NT1100 voor 2022

Hij is gebaseerd op de Honda Africa Twin en moet volgens het Japanse merk het gat dichten tussen het adventure- en het toursegment. Een typische cross-over dus, die nieuwe Honda NT1100, al zien we die specifieke omschrijving niet terug in het door Honda uitgestuurde persbericht.

Chrome

Geen spam. Geen gezeur. Gewoon het laatste nieuws, direct in je mailbox. Liever geen e-mails? Volg ons dan via onze socials!

Cross-over lijkt het verboden woord, want ondanks dat Honda’s nieuwste aanwinst op het eerste gezicht een maatje meer lijkt te hebben moet dit toch echt een directe concurrent te worden van onder andere de Tracer 9. Volgens Koji Kiyono, projectleider bij Honda, moet de nieuwe NT1100 een nog breder publiek gaan aantrekken, bovenop de reeds bestaande trouwe Honda volgelingen.

Of dat gaat lukken zal nog moeten blijken, maar aan het gebruikte blok zal het niet liggen. Zoals gezegd is de Honda NT1100 gebaseerd op de Africa Twin, we zien dan ook precies hetzelfde 1089 cc-sterke blok terug in deze nieuwe cross-over. In de specificaties lijkt niets veranderd en zullen NT1100-rijders het dus moeten stellen met een maximaal vermogen van 75 kW, omgerekend zo’n 103 pk. Ook het maximale koppel is met 104 Nm bij 6250 tpm ongewijzigd, hoewel Honda naar eigen zeggen wel wat wijzigingen heeft gemaakt aan de in- en uitlaat van de nieuwe paralleltwin. Een aanpassing die vooral voor een soepelere acceleratie moet zorgen.

Lees ook:
VIDEO: Kawasaki Ninja H2R vs Formule-1 auto (en de rest)
De slanke koffers zijn duidelijk meer bedoeld voor een weekendje weg dan een lange (motor)vakantie, maar komen de stuureigenschappen ten goede.

De NT1100: Hetzelfde frame, andere vering

Het frame van de NT1100 vind net als het blok zijn oorsprong uit de Africa Twin. Onder de typerende Honda styling vinden we dan ook een semi-dubbel wiegframe met een aluminium subframe. Er is wel gekozen voor andere vering, zo zien we aan de voorzijde een Ø 43 mm Showa upsidedown voorvork, terwijl er achter is gekozen voor een Showa schokdemper met 150 mm aan veerweg.

Ook de remmerij toont veel overeenkomsten, zo is de voorzijde voorzien van radiaal geplaatste vierzuiger remklauwen welke tezamen met de 310 mm remschijven het voorwiel tot stilstand moeten brengen. Aan de achterkant wordt het werk verricht door een 256 mm schijf in combinatie met een enkele remklauw, uiteraard allemaal voorzien van ABS.

Het elektronicapakket bestaat naast de eerdergenoemde ABS onder andere uit drie rijmodi, wheelie-control, cruise control en Honda’s Dual Clutch Transmission (DCT), waarbij die laatstgenoemde optioneel is. Het geheel wordt gekenmerkt door het 6,5″ TFT touch-screen die tevens Apple Carplay en Android Auto connectiviteit biedt.

2022 Honda NT1100 dashboard

Prijs Honda NT1100

Qua prijs lijkt Honda de NT1100 scherp neer te willen zetten en is de basisprijs zelfs iets lager dan de meermaals genoemde Africa Twin. Voor het basismodel tel je in Nederland €16.399 neer, onze zuiderburen betalen iets minder dan €14.000. Kies je voor de DCT-uitvoering dan mag je daar een slordige 1200 euro bij optellen. De cross-over zal in drie kleurstellingen verschijnen: Matte Iridium Gray Metallic, Pearl Glare White en Graphite Black.

Lees ook:
TEST: 2021 BMW R 1250 GS '40 Years GS Edition'

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇