Technische Stof & Onderhoud

Motor ketting onderhoud: Hoe doe je dat?

Een ketting is ten opzichte van de overige type aandrijvingen het meest efficiënt, dit heeft echter wel als keerzijde dat deze het meeste onderhoud nodig heeft. Dit onderhoud voor je motor bestaat uit het reinigen, stellen en smeren van je ketting. 

Bij goed onderhoud van je motor gaat je ketting gemiddeld zo’n 20.000 tot 35.000 km mee. Een ketting is dus een slijtage onderdeel en zal van tijd tot tijd vervangen moeten worden. Zijn je kettingwielen versleten, dan vervang je ook de ketting en vice versa.  Mocht je niet over twee linkerhanden beschikken dan is dit zelfs een klusje welke je zelf kunt uitvoeren, mits je over het juiste gereedschap beschikt. Het hebben van een werkplaatshandboek van jouw motor is hierin geen overbodige luxe.

De techniek van de ketting

ketting onderhoud motor

Als we een kijkje nemen naar de ketting zien we dat deze bestaan uit twee type schakels, buiten- en binnenschakels.

Bij de moderne motoren zit tussen deze twee type schakels een rubberen afdichting. Deze afdichting zorgt ervoor dat het vuil niet tussen de schakels kan gaan zitten en houdt het vet vast voor optimale smering. Dit type ketting noemt men de gesealde ketting.

Naast de twee genoemde schakels kan jouw ketting over een zogeheten sluitschakel beschikken, deze verbind de kettingeinden aan elkaar. Hoewel er ook gesloten kettingen worden geproduceerd vergt montage hiervan veel werk, vandaar dat je in de meeste gevallen een ‘gedeelde’ ketting tegen zult komen.

ketting onderhoud motor

De klinkschakel is de sluitschakel die je veel tegen zult komen bij de wat zwaardere motoren. Bij deze sluitschakels wordt de kop van de schakelpennen geklonken, door deze methode is de ketting alleen te demonteren middels een kettingpons of slijptol. 

Daarnaast is er nog de sluitschakel met ‘visje’. Deze schakel wordt door middel van een clip afgesloten. Hierin is de montage richting van het zogeheten visje enorm belangrijk. De gesloten zijde dient zich te bevinden in de draairichting van de ketting. Is deze niet correct gemonteerd dan bestaat er de kans dat de ketting losschiet met alle gevolgen van dien.

Laat het ketting onderhoud maar beginnen

Het smeren van de ketting van je motor is vrij simpel onderhoud wat zo’n iedere 500 kilometer uitgevoerd dient te worden. Is je ketting overmatig vuil dan is het verstandig deze eerst te reinigen, hierover later meer.

Over de middelen die gebruikt kunnen worden voor het smeren van je ketting bestaan veel discussies. Zo zou bijvoorbeeld zelfs WD-40 of olijfolie kunnen worden gebruikt. Ons advies? Kun je die extra euro’s missen, gebruik dan een kettingspray. Hoewel er genoeg goedjes te verzinnen zijn welke een smerend effect hebben zijn deze vaak niet ontworpen om zo lang mogelijk een goede smering te hebben.

Het smeren van je ketting is het makkelijkst na het rijden. Omdat de ketting nog warm is en je de motor hierna wegzet heeft het kettingvet de mogelijkheid goed te hechten. Om te beginnen zet je je motor bij voorkeur op een paddockstand of de middenbok. Heb je deze niet dan zul je je motor een aantal keren moeten verplaatsen om bij alle gedeeltes van de ketting te kunnen komen. Zo kun jij het onderhoud het best uitvoeren.

Hierna kun je beginnen met het invetten van de ketting. Indien je een spray gebruikt kun je de spuitmond bij het achterste kettingwiel tegen de ketting aanhouden en beginnen te sprayen. Draai hierbij aan het wiel (of verplaats de motor een aantal keer) totdat je de gehele ketting hebt gehad. Voer dit uit zonder je motor te starten, je bent niet sneller klaar als je je motor het achterwiel laat draaien en daarbij neemt het risico op ongelukken uiteraard enorm toe.

Ketting reinigen

Is je ketting overmatig vuil, of heb je er zo’n 5000 kilometer op zitten, dan wordt het aangeraden je ketting te reinigen voordat je deze smeert. Hoewel ook hier speciale kettingsprays voor op de markt zijn gebracht schijnen diesel of petroleum ook prima dienst te doen.

Ook voor dit onderhoud zetten we de motor bij voorkeur op de paddockstand of middenbok zodat het achterwiel vrij kan draaien. Houd rekening met vuil wat van je ketting af gaat komen, leg bijvoorbeeld wat oude kranten onder je ketting neer.

Heb je een kettingreiniger? Spray dan de ketting goed in over de gehele lengte van de ketting door aan het wiel te draaien. Bij voorkeur totdat de reiniger van de ketting af begint te druppelen. Hierna kun je overgaan tot het borstelen van de ketting.

Ook voor het borstelen zijn er hulpmiddelen op de markt gebracht, zo zijn er speciale kettingborstels welke drie kanten van de ketting tegelijk schoonmaken. Besteed je die paar euro liever aan iets anders, dan kan ook een oude tandenborstel prima dienst doen.

Borstel de ketting vervolgens aan alle zijden van de ketting. Hiermee borstel je het hardnekkige vuil los zodat deze makkelijker verwijderd kan worden. Spray vervolgens bij voorkeur nog wat reiniger over de ketting zodat ook dit vuil van de ketting afkomt.

Hierna kun je de ketting afnemen met een doek, doe dit altijd wanneer je je ketting schoonmaakt. De reiniger heeft namelijk een ontvettende werking waardoor kettingvet dus ook minder goed zal hechten.

Na het doorlopen van deze stappen kun je de ketting weer smeren.

Niet alles in huis voor je ketting onderhoud?

Word het de hoogste tijd je ketting te reinigen en deze te smeren, maar heb je de juiste producten niet in huis? Neem dan snel een kijkje op Chromeburner.nl. Wil je na het reinigen je motor gaan wassen, lees dan hier de beste tips.

Love
0
Smile
0
Haha
0
Sad
0
Star
0
Weary
0

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties