Oranje nieuws: KTM showt officieel de 2022 RC390 en RC125

Oranje nieuws: KTM showt officieel de 2022 RC390 en RC125

Het zijn barre tijden voor degenen die al sinds dag en en jaar op een nieuwe supersport met een cilinderghoud van meer van 390cc van KTM te zitten te wachten. Want zoals we al eerder meldden, is de RC390 is momenteel de snelste supersport in het huidige gamma van de Oostenrijkers. En om een reden. De lichtere supersports zijn enorm geliefd onder het jongere publiek en daarom heeft KTM vandaag de officiële onthulling gedaan van de 2022 RC390 en RC125. De opvallendste update is de vernieuwde styling: geheel geïnspireerd vanuit de GP is vrijwel elk stuk plastic onder handen genomen waarbij de focus op stroomlijn ligt, zijn er racelijnen aangebracht en moeten de twee nieuwe kleurencombinaties de sportieve genen onderstrepen. Daarnaast werd de vering van een upgrade voorzien.

Wat misschien nog wel de grootste sprong vooruit is voor de 2022 RC390 is dat hij met de huidige upgrades waarschijnlijk één van de meest geavanceerde kleine supersport op de huidige markt is. We hebben het dan over een nieuw TFT cockpit met Supermoto ABS, cornering ABS- en tractioncontrole afhankelijk van hellingshoek en de optionele Quicksifter+. Opties die normaal alleen op grotere en vooral duurdere motoren zit, maar nu vind je ze ook op deze A2 motoren.

Onder de motorkap

Beide RC’s maken nog steeds gebruik van het 4-kleps DOHC 373- en 125cc ééncilinderblok, maar hebben beide wel een andere uitlaat kado gekregen dat een “racy soundtrack” moet produceren en zijn voorzien van een aangepaste motormappings die samenwerkt met KTM’s Quickshifter+ en daarnaast voor een betere gasrespons moet zorgen. Vanwege Euro-5 heeft Mattighofen kleine aanpassingen moeten doen, waaronder een 40% grotere airbox dat voor een hoger koppel zorgt. Officiële cijfers qua vermogen zijn er nog niet.

Afvalrace

Gewichtsbesparing lijkt het sleutelwoord voor de 2022 RC390 en RC125. Dat wordt vooral gezien in het chassis dat nu een stuk lichter is. De nieuwe wielen zorgen voor een gewichtsverlies van maar liefst 3,4kg ten opzichte van de oude modellen. Het nieuwe ByBre-remsysteem schaaft daar nog maar eens liefst 960 gram van af. Het frame werd 1,5kg lichter.

De vering is eveneens in flink herzien, met de WP Apex aanpasbare upside-down-voorvork en open cartridges van WP Apex. Bij deze voorvork is compressie (linker vorkpoot) en rebound (rechter vorkpoot) in 30 clicks af te stellen. De 2022 RC 390 is voorzien van een WP APEX-schokdemper waarbij veervoorspanning en rebound (5 clicks) aan te passen is. De 2022 RC 125 heeft voor WP APEX-vork met open cartridge die sportiever afgesteld is. Achter vind je een nieuwe WP APEX-shock.

Prijzen heeft KTM nog niet aan ons doorgegeven, maar met deze upgrades is het waarschijnlijk dat de RC’s niet in prijs zullen zakken.

Chrome

Stephan

Stephan

Bij voorkeur op zijn KTM te vinden in de bizarste uithoeken. Als de rest van Nederland op de Spaanse Costa's te vinden is, tref je Stephan ergens in een land dat niet in de reisbrochures staat. In het Russische zand of op Italiaans circuitasfalt, niets is Stephan te gek. Als redacteur van Motorstof.nl hoopt Stephan niet alleen zijn passie voor motoren te kunnen delen, maar ook zeker zijn reiservaringen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇