Motordiefstal blijft ook in 2020 populair, de cijfers laten een kleine stijging zien ten opzichte van 2019, zo blijkt uit cijfers van het LIV. Regio Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn het meest onveilig voor tweewielers. Maar liefst 59% van alle gestolen motoren werd in deze regio’s aangegeven.
Net als in 2019 blijkt een Yamaha de meest gestolen motor van 2020. Piaggio komt met 237 gestolen motoren op een tweede plaats te staan. Ook afgelopen jaar bleek echter het diefstalrisico van een Piaggio het grootst, met maar liefst een kans van 1 op 45. Het percentage teruggevonden Harley Davidson’s blijft enorm laag, evenals het percentage KTM’s en Husqvarna’s. Landelijk gezien zijn we erop achteruit gegaan, er werden 26 motoren meer gestolen terwijl er minder motoren werden teruggevonden dan vorig jaar.

Key-less entry blijkt een zwakke schakel
Ook veel nieuwere motoren worden uitgerust met een keyless entry systeem die het mogelijk maken je motor te starten zonder je sleutel te gebruiken. Het signaal van deze systemen kan volgens het LIV echter eenvoudig worden opgevangen, versterkt en verlengd. Hierdoor zouden voertuigen zelfs op afstand gestart kunnen worden. De beheerder en certificeringsinstantie van voertuigalarmsystemen, het CCV en KIWA, hebben daarom per 1-1-2021 de toelatingseisen van nieuwe alarmsystemen voor voertuigen met keyless entry aangescherpt. Voor oudere keyless entry systemen zijn er after-market mogelijkheden om de beveiliging te verbeteren. Een metalen blikje om je sleutel in te bewaren zou ook helpen.
Ben jij goed verzekerd tegen diefstal?
Een goede verzekering tegen diefstal zou eerder de regel moeten zijn dan de uitzondering. Maar ook hier geldt dat voorkomen beter is dan genezen. In de meeste gevallen ben je zelfs verplicht om je motorfiets op slot te zetten met een ART4 of ART5 slot. Doe je dit niet niet, dan loop je het risico dat een verzekeraar niet uitbetaalt bij een eventuele diefstal.