De Aprilia Tuono V4 in 2021: Geen wijzigingen aan het blok

De Aprilia Tuono V4 in 2021: Geen wijzigingen aan het blok

Naast de Tuono 660 heeft het Italiaanse merk ook de 2021 Aprilia Tuono V4 aangekondigd. De hypernaked welke via de website van Aprilia werd onthuld heeft wat vernieuwingen ondergaan: een nieuwe stijl met ingebouwde winglets, vernieuwde elektronica en een vernieuwde swingarm.



Dat juist dit jaar een update moet komen is natuurlijk alles behalve verassend wanneer we kijken naar de nieuwe RSV4 welke vrijwel tegelijk aangekondigt werd. De ervaring die men bij Aprilia heeft opgedaan in de diverse competities als de WSBK en MotoGP heeft men toegepast op het chassis, welke nu is voorzien van een vernieuwde en lichtere swingarm. Het vernieuwde ontwerp zorgt voor een verbeterde stabiliteit bij acceleratie aan de achterzijde.

De Aprilia Tuono V4 2021: Meer ruimte voor passagiers

De vernieuwde Tuono V4 heeft de karakteristieken van een hypernaked, maar bied volgens Aprilia ook genoeg comfort voor langere ritten. Het verhoogde stuur en de vernieuwde topkuip hebben hier uiteraard hun aandeel in. Daarnaast zijn er ook voor eventuele passagiers wat wijzigingen aangebracht. Het zadel is wat ruimer en de voetsteunen zijn verlaagd, beide moeten zorgen voor een verbeterd comfort. De 2021 Tuono V4 komt er in twee kleurstellingen: Tarmac Grey en Glacier White. De V4 Factory zal verschijnen in Aprilia Black.

De styling van de Tuono V4 is voor 2021 flink aangepakt en men borduurt duidelijk voort op de eerder geïntroduceerde RS 660. Zo zien we ook op dit model de dubbel gelaagde kuipdelen terug welke moeten zorgen voor een verbeterde aerodynamica. De Tuono V4 is tevens, net als de RSV4, voorzien van een nieuwe driedubbele LED unit met DRL lampen welke beschikken over de ‘Bending Lights’ functie. Een functie waarmee tevens de binnenkant van de bocht wordt verlicht tijdens het rijden, ook wel bochtenverlichting genoemd.

Ook qua elektronica is er het een en ander gewijzigd, al komt het natuurlijk aardig overeen met de RSV4. Het nieuwe TFT kleurenscherm is groter en beschikt over meer functionaliteiten. Daarnaast is plaats gemaakt voor de nieuwe Marelli 11MP ECU en de zes-assige IMU, waarmee het volledige Ride-by-Wire systeem is verbeterd. Ook de 2021 Tuono V4 beschikt nu over zes rijmodi. Hiervan zijn er drie bedoelt voor het circuit en drie voor op de weg waarvan er een aantal in te stellen zijn. Hiermee heb je direct controle hebt over de mate van motorrem, Tractie Controle, Wheelie Control en ABS.

‘Slechts’ 1077 cc?

Het 1077 cc blok van de 2021 Tuono blijft naar eigen zeggen vrijwel ongewijzigd en dat is opvallend, de RSV4 heeft nu namelijk een grotere inhoud van 1099 cc. Met maximaal 175 pk en 121 Nm heb je nog steeds niets te klagen, ook niet wanneer je naar zijn concurrenten kijkt.

Volgens Aprilia produceert het model zelfs met de Euro 5 emissienormen en een vernieuwd uitlaatsysteem een geluid dat vele critici en het grote publiek zal kunnen waarderen: het kenmerkende geluid van de Italiaanse V4. Over Nederlandse prijzen is op dit moment nog niets bekend.

1
0
1
0
0

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Circuittrainingen, ritjes naar het buitenland of een rondje om de kerk: Quincy is overal voor in. Als oprichter van Motorstof.nl deelt hij graag zijn kennis met je.
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties