Motornieuws

De nieuwe Aprilia RSV4: Krachtiger met een vleugje Euro 5

De 2021 Aprilia RSV4 zal menig motorharten sneller doen kloppen. Het model is volgens Aprilia gebouwd om races te winnen, iets wat de prestaties uit het verleden kunnen beamen. Door de jaren heen wist de RSV4 maar liefst 54 kampioenschappen te winnen waarvan 7 in het WSBK. Met die gedachte is het tijd voor een waardige opvolger.



Het nieuwe design is het resultaat van veel onderzoek op het gebied van aerodynamica. De styling, welke is geïnspireerd door de RS 660, en de vormen welke zijn gemodelleerd door rekening te houden met een lage luchtweerstand, moeten resulteren in een nóg betere performance op hogere snelheden. Hierdoor wordt tevens de druk in de airbox verhoogt voor meer downforce.

De welbekende winglets zijn niet langer losse elementen op de zijpanelen, maar worden verwerkt in de kuipdelen. Volgens Aprilia een oplossing die zowel zorgt voor een betere stabiliteit op hoge snelheid en tevens extra koeling levert aan het blok.

De koplamp bestaat nu uit een driedubbele LED unit, waarbij de DRL lichten duidelijk de uiterlijke kenmerken dragen van Aprilia’s racelijn. Tevens zijn ze voorzien van een ‘Bending Lights’-functie, hiermee wordt de binnenkant van een bocht verlicht, waardoor zichtbaarheid wordt verhoogd.

Ook qua ergonomie heeft Aprilia naar eigen zeggen niet stil gezeten. De brandstoftank is aangepast en de Aprilia RSV4 is voorzien van een nieuw zadel welke perfect overloopt in de kuipdelen. Dit resulteert volgens het Italiaanse merk in een meer natuurlijke en relaxte zithouding. De 2021 RSV4 is tevens voorzien van een nieuw TFT-scherm en welke meer functionaliteiten bied. Dit komt onder andere door de vernieuwde ECU en de IMU, welke beide krachtiger zijn en het Ride-by-Wire systeem volledig managen.

De controls van de 2021 Aprilia RSV4 hebben eveneens wat wijzigingen ondergaan. De RSV is nu namelijk voorzien van een dynamische Engine Brake Control en beschikt nu over 6 rijmodi. Daarvan zijn er drie bedoelt voor op het circuit, waarvan er twee handmatig aan te passen zijn. Daarnaast nog drie voor op de openbare weg, waarvan er een aan te passen is. Met de diverse rijmodi beheer je diverse settings waaronder Tractie Controle, Wheelie Control, Engine Brake en ABS.

Meer cc’s, meer power

De krachtbron van deze 2021 RSV4 moet het meest revolutionaire en krachtige blok zijn dat de Italiaanse fabrikant ooit heeft gebouwd. Ondanks de nieuwe Euro 5 norm is er volgens Aprilia namelijk meer koppel beschikbaar en levert het blok maar liefst 217 pk! Volgens Aprilia heeft dit met name te maken met het nieuwe uitlaatsysteem en het verhogen van het aantal cc’s in het blok, van 1077 cc naar 1099 cc.

De 2021 Aprilia RSV4 komt in twee verschillende versies: de RSV4 en de RSV4 Factory. Eerstgenoemde zal verschijnen in de kleurstelling Dark Losail, terwijl de tweede in Aprilia Black en Lava Red beschikbaar zal zijn. Beide versies worden voorzien van het 1099 cc sterke V4 blok, maar kunnen onderscheiden worden door hun standaard uitrusting. De Factory versie zal standaard verschijnen met gesmede aluminium velgen, een semi-actief Öhlins Smart EC 2.0 veringssysteem en Brembo Stylema remschijven. Prijzen voor de 2021 Aprilia RSV4 zijn op dit moment nog niet bekend.

‎‎‎‎‎

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties