Voor 2021 heeft BMW de R 1250 GS van wat updates voorzien. Het best verkopende model van het Duitse merk bestaat sinds vorig jaar maar liefst 40 jaar en dat mag duidelijk gevierd worden. Van BMW Nederland kregen we dan ook de 40 Years GS Edition tot onze beschikking. Hoe het testen van deze R 1250 GS beviel lees je hier.
Normaal gesproken loop ik niet warm voor de looks van de GS, maar in dit geval moet ik eerlijk bekennen dat ik van deze kleurstelling best gecharmeerd ben, puntje voor BMW dus. Voor zo’n special edition moet er natuurlijk een kleine verwijzing naar het verleden zijn en die is er dan ook, de kleurstelling is namelijk ook op de R 100 GS te vinden. 40 Years GS Edition is een aardige mond vol, je mag hem daarom ook Bumblebee noemen, net als die R 100 GS. Voor wie niet van geel houdt zijn er alternatieven: hij is er ook in de stijlvarianten Triple Black en Rallye.
De 2021 R 1250 GS
Bij het statement 40 jaar GS voel ik me opeens heel jong, want het begon inderdaad allemaal met de R 80 GS in 1980, nog voordat ik geboren was. Naast de kleurstelling van deze Bumblebee is er echter weinig nostalgisch aan, de hypermoderne allroad is namelijk van alle gemakken voorzien.
Hoewel onze Anniversary Edition er bijzonder uitziet zijn de ‘echte’ wijzigingen aan het model echter minimaal. Het welbekende boxerblok levert nog steeds 136 pk bij 7.750 t/min en 143 Nm bij 6.250 t/min. Eigenlijk is er niets gewijzigd zou je zeggen, toch voldoen ze met diezelfde specs nu wel aan de Euro5 normering, en dat is best een prestatie. Volgens BMW heeft het vooral te maken met hun Shiftcam Technologie welke natuurlijk met de komst van de 1250 werd geïntroduceerd.

Eco rijmodus
Qua opties is er wel het een en ander aangepast, zo komen we op de 2021 GS opeens een Eco rijmodus tegen. Die hebben we uiteraard lekker gelaten voor wat het was. De nieuwe rijmodus zit er standaard op en is volgens BMW bedoelt om rijders aan te moedigen efficiënter te rijden, snel uitzetten dus.
Naast die Eco modus zijn er natuurlijk nog wel wat veranderingen, waaronder de Dynamic Engine Brake Control en de ABS Pro. Die eerste is onderdeel van de rijmodi Pro en moet voor meer stabiliteit zorgen tijdens het afremmen op de motor. De ABS Pro wordt in de volksmond ook wel bochten ABS genoemd. Extra veilig remmen dus, ook onder een hellingshoek. De ABS Pro zit er overigens standaard op, maar dat mag ook wel met een vanafprijs van €20.200.
What else?
Naast de nieuwtjes is ons testmodel uitgerust met vrijwel alle mogelijke opties. Zo beschikken we over het Comfort pakket, Licht pakket, Touring Pakket en Dynamic Pakket. Die laatste is het duurst, maar daar ga je naar ons idee dan ook het meest plezier van hebben. Voor 1435 euro hengel je daarmee namelijk de Rijmodi Pro, Dynamic Esa en Schakelassistent Pro naar binnen. Goedkoop is anders, maar je wilt eigenlijk niet zonder.
Met het Comfort pakket voorzie je je nieuwe GS van verwarmbare handvatten, een verchroomde demper en Keyless Ride. Hoewel ik om die laatste twee weinig geef vind ik de eerste toch best belangrijk, en verbaas ik me eigenlijk dat ie niet standaard is. Het Touring pakket bestaat uit handkappen, kofferdragers, navigatievoorbereiding en Cruise Control.
2021 BMW R 1250 GS: Voor alle weersomstandigheden?
Om alle facetten van de 2021 GS te kunnen testen hebben we natuurlijk de meest uiteenlopende condities nodig, en die krijgen we. Onze dag begint met ijzel en een code oranje, en hoewel ik vertrouwen heb in de elektronica is het toch even rustig opstarten. Met zowel het Touring als het Comfort pakket zijn we in ieder geval uitgerust met handvatverwarming en handkappen, da’s toch best lekker met temperaturen rond het vriespunt.
De ABS Pro doet zijn werk prima in combinatie met de Bridgestone Battlax A41 banden, al zal de ABS in de ochtend niet hebben ingegrepen onder een hellingshoek. Dit is tevens het moment waarop ik de Dynamic Engine Brake Control leer waarderen, want hoewel ik genoeg situaties kan bedenken waarop dit overbodig is, vind ik het onder deze omstandigheden best een verademing.
Nadat de ijzel langzaam is verdwenen kunnen we vaart gaan maken waarbij alle rijmodi aan bod komen, behalve die nieuwe dan. De rebranded Hayes remklauwen kennen we al, en doen hun werk uitstekend. De quickshifter, welke onderdeel is van het Dynamic Pakket doet z’n werk prima, al meen ik me te herinneren dat ie op de S 1000 XR toch wat soepeler aanvoelde. In de lagere toeren gaat het soms met horten en stoten, in de hoge toeren snijdt ie als een warm mes door de boter.

Met de 136 pk komen we goed uit de voeten, al zou daar van mij best 15 pk bovenop mogen. De gewicht/vermogensverhouding is namelijk prima, maar voor de huidige standaarden niets om over naar huis te schrijven. Ook qua koppel hebben we eigenlijk niets te klagen. Van onderin de lage toeren tot aan de toerenbegrenzer, overal heb je een uitstekende acceleratie. De veelbesproken Shiftcam Technologie is praktisch niet waar te nemen, en dat is positief.
Toch nog een stukje offroad
Terwijl de dag al op z’n einde raakt besluit ik bij het naderen van de Veluwe toch maar wat bekende zandpaden mee te pakken. De 40 Years GS Edition blijkt ook hier goed te worden ontvangen, ik word zelfs gecomplimenteerd door een paar ruiters op de looks van de Bumblebee, voor alles is een eerste keer. De onverharde zandpaden gaan uitstekend. Even gaat zelfs de Enduro rijmodi aan, maar zonder ‘echte’ offroad kwaliteiten lijkt dat meer voor de show.
Het wordt wel even spannend wanneer we veel modder tegen komen, want met een adviesprijs van een kleine 28.000 euro laten we deze GS liever overeind staan. Terwijl we de modder door proberen te komen wordt ook meteen duidelijk dat dit geen echte offroad is. Het zware gewicht van de GS begint zich tegen me te keren, al kan dat in dit geval ook aan de rijder liggen.
Conclusie
Het mag duidelijk zijn dat deze 2021 R 1250 GS meer in huis heeft dan menig motorrijder ooit nodig gaat hebben. Met de hoeveelheid elektronica die er op onze versie opzit is het bijna een prestatie om onderuit te gaan, op verhard wegdek tenminste. Een offroad machine pur sang is het natuurlijk niet, maar op die drie zandpaden die je per jaar tegenkomt voel je je direct een koning. Gooi er een paar offroad lesjes tegenaan en je zou zelfs met deze 250 kilo zware adventure bike goed uit de voeten moeten kunnen.
Qua rijeigenschappen kunnen we kort en duidelijk zijn, het is een GS. Het blok beschikt wat minder over de boxer-eigenschappen van vroeger, die overigens de rijeigenschappen alleen maar ten goede komen. Dit komt onder andere door de nieuwe Dynamic Engine Brake Control, al zul je hem wellicht niet altijd kunnen waarderen.
De looks van deze Special Edition zijn wat mij betreft geslaagd, maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan. Voor de 40 Years GS Edition betaal je dan ook €2024 extra, en dat is niet misselijk voor een paar kruisspaakwielen en een lak verf. Met een vanafprijs van €20.200 is een ‘kale’ R 1250 GS sowieso niet goedkoop, maar voor dat geld koop je wel een model wat zich de afgelopen 40 jaar al heeft bewezen.
Technische Specificaties




