Motortesten

TEST: 2020 BMW S 1000 XR

Voor 2020 heeft BMW de S 1000 XR flink onder handen genomen. Het model is lichter, heeft nu een groot 6,5 inch TFT scherm en is voorzien van een Flex Frame. De constant strenger wordende emissienormen hebben er onder andere toe geleid dat ook het blok is aangepakt, al zie je dat in de specificaties niet zo snel terug. Van BMW Nederland hebben we de 2020 S 1000 XR tot onze beschikking gekregen om te testen. Hoe dat is bevallen lees je hier.

2020 BMW S 1000 XR: De tweede generatie

De 2020 BMW S 1000 XR is de tweede generatie van dit model. De XR vindt namelijk zijn oorsprong in 2015 en was bedoeld om het gat tussen de supersport en tourmotor op te vullen, het zogenaamde Adventure Sport segment. Met het 2020 model zijn er flink wat aanpassingen gemaakt. Zo is BMW onder andere, net als bij de S 1000 RR, afgestapt van de ‘schele’ koplampen. Wat mij betreft qua uiterlijk veel mooier, al zullen er velen het met me oneens zijn.

Ook het motorblok is flink aangepakt. Hoewel de XR al sinds 2015 nagenoeg hetzelfde vermogen levert mag duidelijk zijn dat dit niet hetzelfde motorblok is als in 2019. De verschillen zie je met name terug wanneer je het verbruik en de uitstoot gaat bekijken. De uitstoot van de XR is van zo’n 155g CO2/km naar een slordige 144g CO2/km gegaan, BMW houdt dus duidelijk rekening met de strenger wordende emissie normen.

Opties

Dat je een BMW bomvol opties kunt krijgen mag duidelijk zijn, zo ook deze S 1000 XR. Om te beginnen is ‘onze’ XR uitgerust met een carbon pakket. De wat mij betreft nogal goedkoop ogende zilveren zijpanelen worden daarmee vervangen door een mooie carbon variant. Zo ook ons achterspatbord en kettingbeschermer, het voorspatbord lijkt origineel.

Ook zijn we voorzien van een Touring pakket. Hiermee hebben we onder andere navigatievoorbereiding, een bagagerek, een middenstandaard en wat handkappen tot onze beschikking. Die handkappen zijn op deze frisse dag wel prettig, zeker in combinatie met de optionele handvatverwarming.

Onze rode draak is tevens uitgerust met een Dynamic pakket. Met dit pakket trakteer je jezelf direct op alles wat je nodig hebt voor verbeterde rijeigenschappen zoals een quickshifter, cruise control en de zogenaamde Dynamic ESA Pro. Die laatste is interessant, want ondanks dat je de dempingsinstellingen van de motorfiets kunt aanpassen kun je maar kiezen uit twee modi: Road en Dynamic. Kun je ook goed hard mee, maar voor de veeleisende sportieve rijder is dit wellicht niet voldoende.

M-Endurance ketting

Op de ochtend van de eerste rit merk ik wat op, die ketting voelt wat slap. Bij controle langs de zijkant van de weg blijkt dit inderdaad het geval. De kleine meegeleverde gereedschapset is helaas niet voldoende om de ketting te kunnen spannen. We moeten dus even terug naar huis. Ons model is nog niet voorzien van de nieuwe M-Endurance ketting. Voor het 2021 model is deze wel optioneel voor een meerprijs van iets meer dan 100 euro af-fabriek. De M-endurance ketting van BMW, welke in eerste instantie enkel voor de S 1000 RR en de S 1000 XR beschikbaar is, hoeft namelijk niet meer te worden gesmeerd of gesteld. Een onderhoudsvrije ketting dus, had ons weer een kwartiertje gescheeld.

2020 bmw s 1000 xr zijkant
keyless ride bmw 2020 s 1000 xr
test 2020 bmw s 1000 xr
2020 bmw s 1000 xr review

De 2020 BMW S 1000 XR: Een supersport in schaapskleren?

Als je de BMW GS wat nukkig vindt is deze vier-in-lijn een genot om op te rijden. In de lage toeren lekker soepel, in de hoge toeren kun je duidelijk merken dat dit het blok van de S 1000 RR is en heb je gewoon enorm veel koppel. Vanaf 2500 toeren trek je dit beest rechtstreeks door tot je een koppel hebt van maar liefst 114 Nm bij 9250 toeren. Ook is de motorfiets ondanks z’n imposante voorkomen relatief licht. Met een gewicht vanaf 223 kg rijklaar is dit model zelfs 10 kg lichter dan de eerste generatie.

Van de quickshifter op dit ding word ik gelukkig, een aanrader dus. Het geluid van de standaard uitlaat is ook niet teleurstellend, al zou ik er persoonlijk een sportdemper onder gooien. Over het kuipruitje begrepen we tijdens ons vooronderzoek dat deze nogal wat herrie kon maken. Wellicht dat dit inderdaad een probleem is, maar met mijn korte lichaam (1.78m), heb ik dit niet kunnen ondervinden. Het zadel is voorgevormd en voelt in de eerste instantie erg aangenaam, maar vooral wanneer ik wat langer zit merk ik dat ik wat bewegingsvrijheid mis. Misschien beweeg ik teveel, laten we het daar maar op houden.

De stuureigenschappen zijn zoals je ze van BMW mag verwachten. Zowel op hoge en lage snelheid kan ik met enorme precisie m’n lijnen bepalen. De omgelegde Bridgestone T31 bandjes bieden voldoende grip en geven direct vertrouwen, zelfs wanneer we de ochtend starten op een nat wegdek. Ook over de remmen ben ik tevreden, niet geheel onbelangrijk op een motor met ruim 160 pk. De overstap van Brembo naar rebranded Hayes remklauwen vond ik in eerste instantie jammer, maar na een aantal keer goed remmen blijkt dat nergens voor nodig.

Op de eerste generatie van de XR kwam met name kritiek over de trillingen in het stuur. Ook hier lijkt BMW het antwoord te hebben gevonden, ze zijn namelijk nauwelijks nog waar te nemen. De elektronica doet prima zijn werk, zowel de tractiecontrole, wheeliecontrol en ABS grijpen in wanneer het nodig is. Vol gas over de natte wildroosters ’s morgens is geen enkel probleem. Ook de verschillende rij-modi zijn goed te gebruiken, zeker tijdens onze eerste rit op nat wegdek. De verschillen zijn merkbaar, maar niet extreem.

Pure Ride screen

Terwijl we de app op deze motorfiets eens even onder ogen nemen zien we het Pure Ride screen van BMW voorbij komen. Het al strak ogende display van de S 1000 XR wordt daarmee omgetoverd tot een soort racemodule waarin je wat toffe dingen te zien krijgt. Zo zie je onder andere je hellingshoekpercentage terug en wordt dit ook live weergegeven op het schermpje, al raad ik je af hiernaar te kijken wanneer je bochtjes aan het rijden bent. Ook zie je in hoeverre je tractiecontrole ingrijpt en hoe hard je remt in m/s. Iets wat mij toch uitdaagt om steeds harder te remmen.

test bmw s1000xr

Conclusie

Dat de S 1000 XR tot het Adventure Sport segment behoort mag gezegd worden. Deze motorfiets kun je op een verharde weg simpelweg overal voor gebruiken, of je nu woon-werk verkeer wilt rijden, door de bergen wilt knallen of een circuitdag wilt pakken. Die laatste verdient wel een uitleg, een circuitdag op z’n tijd lijkt me namelijk geen probleem. Wil je echt serieuze rondes gaan rijden dan zou ik toch wat anders meenemen, het blijft tenslotte (ook) een tourmotor.

Dat gezegd hebbende vind ik deze vier-in-lijn enorm fijn om te rijden, het blok heeft overal genoeg koppel en laat zich enorm goed doseren. Door het comfort wat de S 1000 XR je bied schrik je af en toe van wat het dashboard aangeeft. Dat is misschien wel het enige echte nadeel, hij nodigt enorm uit om hard mee te gaan.

De verschillen met de eerste generatie lijken op het oog misschien niet groot, toch is er zoveel aangepast dat je dit nauwelijks nog dezelfde motorfiets kunt noemen. De prijs van de BMW S 1000 XR begint bij €20.500. Met een consumentenprijs van iets meer dan €28.000 is ons model wel vrij kostbaar, maar daar krijg je dan wel een hele dikke motorfiets voor terug.

Technische specificaties

2020 BMW S1000XR specificaties
2020 BMW S1000XR specs
2020 BMW S1000 XR specificaties
BMW S1000XR specificaties
30
9
3
0
0

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties