Algemeen

Een motor importeren: alles waarop je moet letten

Ben jij van plan je motor te importeren? Wie de motor van zijn of haar dromen in Nederland niet kan vinden zal eraan denken: het importeren van een motor. Er zitten wat haken en ogen aan dit proces, maar om de kosten laag te houden kun je ervoor kiezen dit zelf te doen. De redactie zocht voor je uit welke stappen jij moet ondernemen om jouw motor uit het buitenland in te kunnen voeren.

Weet jij al welke motor je wilt importeren?

Het importeren van een motor begint natuurlijk met een zoektocht. Door relatief dicht bij huis te blijven houd je het importproces redelijk simpel. Ben je van plan je motor te importeren vanuit Duitsland, neem dan eens een kijkje op de website Mobile.de. Veel Engelse motoren vind je op Ebay.co.uk, Belgische motoren zijn met name te vinden op de Belgische marktplaats 2dehands.be.

importmotor zoeken op Mobile.de

Motor importeren: daar komt de Belastingdienst

Door enthousiasme wordt het al snel vergeten, maar ook over een motorfiets wordt BPM gerekend. Het kan dus zijn dat je rest-BPM zult moeten betalen bij het betalen bij het importeren van een motorfiets. Dit bedrag kan zeker voor nieuwere motoren erg hoog zijn, het is dus van belang van tevoren te weten hoe deze kosten liggen. Wil je weten wat jij aan rest-BPM moet afdragen? Roadracing.nl heeft een handige BPM calculator, deze is gebaseerd op de forfaitaire tabel van de Belastingdienst.

Houd er rekening mee dat motoren die jonger zijn dan 6 maanden en/of minder dan 6000 km hebben gereden door de belastingdienst als nieuw worden beschouwd, in dat geval dient er ook BTW afgedragen te worden. Koop je dus als particulier bij een dealer in Duitsland dan loop je kans BTW over BTW te betalen. Dit kun je omzeilen door de motor door een bedrijf te laten importeren, zij kunnen vervolgens namelijk de BTW weer verrekenen.

Motor gevonden, nu nog even ophalen

Daar ga je dan, wanneer je motor zich in Duitsland of België bevind kun je deze makkelijk zelf vervoeren met een trailer of een busje. In veel gevallen heb je de motor nog niet in levende lijve gezien, om een lange teleurstellende rit te voorkomen kun je dus kijken of er in de buurt nog meer motoren beschikbaar zijn. Zorg ervoor dat je de motor controleert op alle belangrijke punten voordat je tot een overeenkomst komt.

Ben je tot een overeenkomst gekomen? Zorg er dan voor dat je van de verkoper het kentekenbewijs ontvangt. In Duitsland is dit het Zulassungsbescheinigung I en II, in België heb je het tweedelige kentekenbewijs. Ook is het handig een COC (Certificate Of Confirmity) verklaring te krijgen, deze wordt in Nederland ook wel CVO (Certificaat van Overeenkomst) genoemd. Dit is het zogenaamde geboortebewijs van een voertuig waar alle technische informatie op vermeld staat. Deze verklaring is niet noodzakelijk voor de RDW, meer vergemakkelijkt het importproces enorm.

Motor importeren: op naar de RDW

Zodra je weer in Nederland bent dien je een keuringsafspraak te maken bij het RDW, dit kan eenvoudig via RDW.nl. Bij de meeste keuringsstations kun je al binnen enkele dagen terecht. Is dit niet het geval, check dan even of je geen afspraak kunt maken bij een ander station. Je moet dan wellicht wat verder rijden, maar het kan makkelijk een paar dagen wachten schelen.

Wil je je motor naar het keuringsstation rijden? Dat is geen probleem! Hiervoor dien je wel een ééndagskenteken aan te vragen bij het RDW en dien je de motor voor deze dag te verzekeren. Er zijn genoeg verzekeringen die een ééndagsverzekering aabieden. Houd er rekening mee dat de kosten voor de verzekering relatief hoog zijn, het ééndagskenteken van de RDW is gratis. De kentekenplaat mag je zelf maken, dit moeten zwarte letters en cijfers op een witte plaat zijn. Zorg ervoor dat deze onuitwisbaar en bestand tegen diverse weersomstandigheden zijn.

Zit er een aftermarket uitlaat op de motor? Zorg er dan voor dat deze aan de geluidsnormen voldoet. Bij aanpassingen aan het uitlaatsysteem zal er een dB-meting uitgevoerd worden.

De RDW keuring

Bij het RDW aangekomen zul je je moeten melden bij de balie. Hier dien je de keuringskosten af te rekenen, zo’n 100 euro, en de importdocumenten te overhandigen. Dit zijn dus het kentekenbewijs, COC verklaring en je rijbewijs, hij moet immers op naam worden gezet. Vervolgens mag je even wachten tot de keuringsmeester je komt ophalen en rijd je je motorfiets de werkplaats in.

Tijdens de keuring wordt onder andere gekeken naar de technische staat van de motorfiets, het frame- en bloknummer en de kilometerstand. Ook zal de uitlaat worden gecontroleerd, zorg er dus voor dat deze niet teveel lawaai maakt. De gehele keuring zal niet meer dan 30 minuten in beslag nemen.

Motor goedgekeurd?

Als je motor goedgekeurd is door de keurmeester van het RDW zul je een document ontvangen waarop alle gegevens van jouw motorfiets staan, je doet nu nog enkel de BPM aangifte. De BPM formulieren dien je per post naar de Belastingdienst te versturen waarna je een betaalverzoek per mail ontvangt.

Zodra het rest-BPM bedrag is betaald zal de RDW opdracht krijgen de kentekenpas jouw kant op te sturen. Deze hoef je dan nog enkel te laten maken. Het gehele proces van goedkeuring tot kenteken laten maken zal ongeveer zo’n twee weken in beslag nemen, nog even geduld dus.

Hoeveel kost dat dan?

De totale kosten voor het importeren van je motor zijn variabel. De rest-BPM is immers afhankelijk van je motorfiets en mogelijk moet je ook nog BTW afdragen. Gebruik het volgende lijstje om je kosten inzichtelijk te houden:

  • RDW keuring +- 100 euro
  • Kentekenplaat maken +- 25 euro
  • Brandstofkosten
  • Mogelijk: kosten huur aanhanger of busje
  • Mogelijk: rest-BPM en BTW
  • Optioneel: Eendagskenteken
  • Optioneel: Eendagsverzekering

Ga jij een motor importeren?

Het importeren van een motor is een flink proces, toch kan het je een hoop geld schelen. Met behulp van dit artikel verwachten we dat jij jouw importmotor binnenkort gewoon voor de deur hebt staan. Ben jij van plan een motor te importeren, of heb je dit al een keer gedaan? Deel je ervaring en laat het ons weten in de comments!

21
2
2
4
0

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties