Technische Stof & Onderhoud

Welke remvloeistof is geschikt voor je motor?

Welke remvloeistof gebruik jij voor je motor? Dat je remsysteem een essentieel onderdeel is van je motorfiets mag toch wel duidelijk zijn, zo ook welke remvloeistof je hiervoor gebruikt. Het wordt daarom aangeraden deze minimaal eens in de twee jaar te vervangen. Wanneer je hieraan wilt beginnen zul je zien dat ook remvloeistof niet zomaar remvloeistof is. DOT 3, 4, 5 en 5.1 zijn de coderingen waarmee je te maken gaat krijgen wanneer je het goedje wilt vervangen. In dit artikel leggen we je uit welke remvloeistof geschikt is voor jouw motor, en waarin deze coderingen van elkaar verschillen.

Waar dient je remvloeistof eigenlijk voor?

Remvloeistof zorgt ervoor dat de druk die je uitoefent op je rempedaal of hendel wordt verplaatst naar je remklauw, dit gaat via je remleidingen. Je remklauw drukt vervolgens één of meerdere zuigers naar buiten die je remblokken tegen de remschijf aan drukken. Door de wrijving tussen je remblokken en je remschijven kun je je motor tot stilstand brengen.

Om dit zo nauwkeurig en veilig mogelijk uit te voeren is je remvloeistof een onsamendrukbare vloeistof. Tevens moet deze een lage viscositeit hebben om te kunnen werken met een ABS systeem, wat inhoudt dat dit een ‘dunne’ vloeistof is. Hoe hoger de viscositeit van een vloeistof, hoe stroperiger deze is. Tevens moet je remvloeistof een smerende werking hebben, corrosie tegen gaan en een heel hoog kookpunt hebben. Nogal wat eisen aan een ogenschijnlijk simpele vloeistof dus.

Remvloeistof voor je motor: DOT 3, 4, 5 en 5.1

De remvloeistoffen die je het meest zult tegen komen voor je motor zijn die met een DOT codering 3, 4, 5 en 5.1. Deze DOT code staat voor Department of Transportation, zoals dat ook op je motorbanden te vinden is.

De DOT 3, 4 en 5.1 remvloeistoffen kun je zonder problemen met elkaar mengen. Dit zijn allemaal vloeistoffen op glycolbasis. DOT 5 is echter een remvloeistof op siliconenbasis en kan daarom niet met de andere remvloeistoffen worden gemengd. Het grootste verschil tussen deze twee is dat de remvloeistoffen op glycolbasis hygroscopisch zijn, dat wil zeggen dat het water opneemt uit de lucht. Dat water zorgt er vervolgens weer voor dat de remprestaties achteruit gaan. Daarom moet je dus eens in de zoveel tijd de remvloeistof van je motor vervangen.

DOT 5

De DOT 5 remvloeistof lijkt door bovenstaand verhaal wellicht de beste optie, maar niets is minder waar. Door de hogere prijs, viscositeit en samendrukbaarheid zijn DOT 5 remvloeistoffen een stuk minder geschikt voor je motor. DOT 3, 4 en 5.1 zijn feitelijk dus de remvloeistoffen waar je uit kunt kiezen.

DOT 3, 4 en 5.1

De verschillen tussen DOT 3, 4 en 5.1 zitten hem met name in het kookpunt. Hoe hoger het kookpunt, des te meer performance je van je remvloeistof mag verwachten. Kokende remvloeistof zal er namelijk voor zorgen dat je remhendel sponsachtig aanvoelt, waarna het moeilijk wordt je motor tot stilstand te brengen. DOT 3 heeft het laagste kookpunt, en wordt dan ook vrijwel niet (meer) gebruikt. DOT 5.1 heeft het hoogste kookpunt. In theorie zou je dus kunnen stellen dat DOT 5.1 de beste remvloeistof is die je je kunt veroorloven. In de praktijk zijn de verschillen verwaarloosbaar en is een DOT 4 remvloeistof meer dan voldoende voor gebruik op straat en een circuitdag op z’n tijd.

Welke remvloeistof voor mijn motor?

Welke remvloeistof geschikt is voor jouw motor is zeer waarschijnlijk te vinden op het deksel van je remreservoir. Is dit niet te vinden? Uit bovenstaand verhaal kun je al halen dat DOT 4 doorgaans gebruikt word voor je motorfiets, om er echt zeker van te zijn kun je te allen tijde je werkplaatshandboek checken. Snel je remvloeistof in huis hebben? Op Bol.com zijn diverse remvloeistoffen te vinden die geschikt zijn voor je motor, vandaag besteld is vaak morgen al in huis.

47
9
5
3
0

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties