Onderhoudskosten motor: Welk onderhoud laat jij doen?

Onderhoudskosten, een vervelend onderwerp om over te praten. Wie zijn motor in topconditie moet houden zal zijn portemonnee moeten trekken, maar wat houden deze onderhoudskosten voor je motor precies in? De redactie schreef een artikel, zo houd jij je kosten overzichtelijk.

Hoge kosten? Dan maar geen onderhoud

Wat nog weleens wordt vergeten is dat onderhoud ervoor zorgt dat je motor zo lang mogelijk mee gaat. Natuurlijk zijn die onderhoudskosten van je motor vervelend, maar goed onderhoud zorgt er – in theorie – voor dat je over een paar jaar geen hele grote factuur staat te wachten. Bespaar daarom niet op onderhoud, maar kijk liever wat je daarvan zelf kunt uitvoeren.

Wie over onderhoud nadenkt heeft vast weleens van een grote en kleine beurt gehoord. Het zijn immers dé twee werkzaamheden die bij het vaste onderhoud horen. De service interval voor een kleine beurt ligt meestal rond de 6.000 km of één keer per jaar, een grote beurt rond de 12.000 km of om het jaar. Niet helemaal zeker hoe dat voor jouw motorfiets is, je leest het ook terug in je handboek.

Kleine beurt

De inhoud van een kleine beurt kan per motorzaak verschillen, zo dus ook de prijs van de beurt. Houd hier rekening mee wanneer je zelf geen werkzaamheden op je motor uitvoert en het onderhoud door een motorzaak laat uitvoeren. Check de inhoud van je kleine beurt altijd even bij je motorzaak, hier hebben we een kleine opsomming voor je:

  • Vervangen motorolie & oliefilter
  • Accu controleren
  • Ketting & tandwielen controleren
  • Banden controleren
  • Remblokken, -schijven en -leidingen controleren
  • Balhoofdlager controleren
  • Rem-, koppelings- en koelvloeistof controleren
  • Algemene controle vitale delen van de motor

Een kleine beurt is relatief goedkoop, maar bij extra werkzaamheden stijgt die prijs snel. Pin je dus niet vast op alleen de kosten van de kleine beurt, zo voorkom je teleurstellingen.

Grote beurt

Ook bij de grote beurt kan de inhoud van de grote beurt varieren per motorzaak. Hieronder een overzicht van wat algemene werkzaamheden die worden uitgevoerd bij een grote beurt:

  • Vervangen motorolie & oliefilter
  • Vervangen remvloeistof
  • Vervangen koppelingsvloeistof
  • Vervangen luchtfilter
  • Vervangen bougies
  • Remklauwen reinigen
  • Remblokken, -schijven en -leidingen controleren
  • Accu controleren
  • Ketting & tandwielen controleren
  • Ketting spannen en smeren of cardanolie vervangen
  • Smeerpunten smeren
  • Banden controleren
  • Balhoofdlager en wiellagers controleren

En wat gaat dat kosten?

Het is helaas moeilijk te zeggen wat de onderhoudskosten voor je motor zullen zijn, dit is namelijk van veel factoren afhankelijk. Laat je je motor bij de merkdealer onderhouden dan ben je vaak wat duurder uit dan bij een ‘allround’ motorzaak. Is een merkdealer ook echt beter? Nee, dat hoeft helemaal niet. Merkdealers houden grotere onderhoudsmarges aan waardoor onderdelen sneller worden vervangen, dit kan dus duurder uitvallen.

Motorzaken hebben vaak een standaardtarief voor een grote of kleine beurt. Houd voor die standaard werkzaamheden in ieder geval rekening met zo’n 100-200 euro voor een kleine beurt en 250-350 euro voor een grote beurt. Maak je liever zelf je handen vuil? Op Rad.eu vind je alles wat je nodig hebt.

Reacties

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Advertentie

Volg onze socials

1,569FansLike
4,060VolgersVolg
35VolgersVolg
Advertentie