Hoe je zelf motoronderhoud uitvoert op een veilige manier

Hoe je zelf motoronderhoud uitvoert op een veilige manier

Zegt iemand de term “BRAVOK” nog iets? Voor wie denkt dat we het over een afgestofte carnavalsvereniging uit donker Limburg hebben, blijft best even hangen. Maak kennis met Dennis Snoek. Hij heeft zijn roeping gevonden in motorrijders de staat van hun ijzeren ros te leren herkennen. Een handige Harrie dus. Begonnen met remblokken vervangen in een oude schuur en inmiddels verzorgt hij motoronderhoud workshops naast parttime race instructeur. Wij staan in elk geval te popelen om meer te leren over motoronderhoud en nemen dus plaats in de schoolbanken van Dennis, de man achter Moto-Techniek.nl.

Chrome

Geen spam. Geen gezeur. Gewoon het laatste nieuws, direct in je mailbox. Liever geen e-mails? Volg ons dan via onze socials!

Het is geen geheim dat de meeste motorrijders interesse hebben in de technische kant van hun motor. Voor velen onder ons is het meer dan een hobby en daar wil je nu eenmaal zoveel mogelijk van weten. Maar tegelijk houdt de angst voor dingen om zeep helpen ons soms tegen. Daarom zijn we vandaag te gast bij deze rot in het vak waarbij motoren amper nog geheimen voor hem hebben. Hij heeft zijn roeping gevonden in motorrijders op een heldere en laagdrempelige manier kennis te laten maken met de techniek van hun motorfiets en hen zo leren aan hun motor te sleutelen. Maar hij gaat verder dan dat.

Van CD-spelers tot brommers opvoeren

Voor Dennis begon het allemaal op jonge leeftijd. Waar de meeste kinderen zandkastelen aan het bouwen waren, hielp hij zijn vader al met sleutelen, die automonteur was. “Ik kan mij herinneren dat ik voor het eerst de moer van een wiel aan mocht draaien totdat ik veel later zelfstandig remblokken mocht vervangen. Natuurlijk altijd met een nacontrole van paps, maar dat wist ik natuurlijk niet.”, vertelt Snoek. Al zo lang hij zich kan herinneren, was hij thuis altijd al bezig met uitpluizen hoe dingen werken. Daarbij was niets veilig: van CD-spelers tot PC’s en later brommers opvoeren. “Hoe zeggen ze dat? Je moet vallen om op te staan?”, glundert hij.

Dennis wilde zoveel. Als iets hem een verbetering leek, dan ging hij er voor. Hij doorliep de “normale” route. Dat wil zeggen, 2e Autotechnicus, 1e Autotechnicus, APK-keurmeester, Diagnose Technicus, Service Adviseur en Chef Werkplaats. En toen?

“Mijn eerste baan in de motorwereld was bij Laser. Ik was in die periode al begonnen met racen op motorfietsen. De auto’s was ik enigszins ontgroeid, dus ging op zoek naar iets anders. Iets technisch commercieels leek me leuk. Bij Laser deed ik in eerste instantie een commerciële binnendienstfunctie waar ik onder andere verantwoordelijk was voor garantieclaims. Bleek het inderdaad om een productiefout te gaan, dan keek ik samen met R&D naar een oplossing.”, legt hij uit.

“Er wordt vaak gezegd: pas wanneer je je rijbewijs hebt, leer je rijden. Waarom zou je dit proces niet versnellen?”

Kennis overdragen aan de nieuwe generatie leek hem wel wat. Toen ze bij een eerdere baan leermeesters zochten was hij aanvankelijk enthousiast, maar dat bleek in de praktijk iets lastiger: “Helaas kwam ik er daar achter dat niet iedereen het autovak kiest omdat ze dat heel graag willen. En als dat dan tegenvalt is het lastig die gasten te motiveren.”. Daarna heeft hij bij Hyperpro gewerkt als commercieel adviseur waar hij besloot de producten van A tot Z eigen te maken. Momenteel werkt hij voor Putoline als account manager. Duidelijk is dus dat hij graag voor de klas staat. Maar voor we hierop inzoomen, vragen wij ons allereerst af: “Wat zijn de meest voorkomende technische gebreken die jij ziet?”

Dennis: “Bepaalde dingen die niet iedereen direct opvallen die wel in het zicht zitten, zoals kettingen met harde schakels of juist versleten schakels. Maar ook zeker lekke voorvorkkeerringen wat niet alleen de demping verslechtert maar ook de remmen kan aantasten. Er zijn ook veel zaken die je gewoon niet zomaar kunt zien of controleren. Balhoofdlagers komen regelmatig voor maar worden pas vaak door de monteur opgemerkt. Waarom? Omdat je als eigenaar met het probleem mee slijt. Je weet pas dat het beter kan als je het vervangen hebt. Maar ook achterbrug- en linklagers zijn veel vaker kapot dan je denkt.”. Daarbij heeft Dennis overigens ook tal van voorbeelden van de onderdelen die hij bespreekt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan zuigers, drijfstangen en balhoofdlagers. Ook een gedemonteerde ketting zodat er gezien kan worden wat er precies slijt is voorhanden.

“Ik wilde helemaal geen motorrijbewijs joh. Niets voor mij, dat motorrijden. Levensgevaarlijk.”

Een gewaarschuwd mens telt voor twee

Om maar even in dat straatje te blijven, vragen wij ons af wat de meest gevaarlijke gevallen zijn die Dennis ziet en waar motorrijders dus zelf op kunnen letten. Veiligheid voor alles. “Een gevaarlijkste aan te wijzen vind ik lastig. Maar ik denk toch dat een lekkende voorvorkkeerring een ernstige is. Het verlies van demping niet eens zozeer, maar ten eerste tast de olie het frictiemateriaal van de blokken aan. Dan worden de remschijven glad en daarmee wordt de remvertraging dus minder. Bovendien kan de olie op de band komen.”

Je zou zeggen dat elke motorrijder enigszins bekend is met motoronderhoud. Maar helaas blijkt de praktijk anders. Onze sleutelgoeroe denkt namelijk dat het probleem vooral in het feit zit dat er een groep motorrijders is die eigenlijk niet goed weten waar ze op moeten letten om te herkennen wat er aandacht nodig heeft. “In mijn cursus basistechniek motorfietsen bespreek ik bepaalde punten waardoor je leert herkennen hoe de staat van een motor is. Ik leer je hoe je kunt zien of de remblokken in orde zijn. Maar ook direct te kijken of er een blok verder versleten is dan de ander en wat daar de oorzaak van kan zijn. Ook laat ik je kijken of de remschijf nog goed is. Want ook deze is soms aan vervanging toe.”. Om een voorbeeld te noemen: met een simpel trucje is te zien of het balhoofdlager nog goed is.

Eerder had Motorstof.nl al een item waar je op moet letten bij het kopen van een tweedehands motorfiets en verder is er natuurlijk online een schat van informatie te vinden. Daarom de recht-voor-zijn-raap vraag aan Dennis waarom mensen zijn sleutelcursus zouden moeten volgen. Hij hamert erop dat sleutelcursus misschien niet het goede woord is, want zijn doel is nogmaals niet te leren sleutelen aan je motor, maar motorrijders te leren herkennen of hun motorfiets veilig is en daar ligt dan ook de essentie.

“Ik vertel wat over de werking van de motor, het laden van de accu. Of de banden nog goed zijn, want er is meer dan alleen een profieldiepte. Ketting controleren op spanning, slijtage en hoe smeer je nou eigenlijk echt?”, licht hij toe. “Zo zijn er nog veel meer dingen. Na deze cursus herken jij of jouw motor technisch veilig is en wanneer er wat aan moet gebeuren. Zo ga je zelfverzekerder de weg op!”. Niet alleen jouw eigen motor dus, maar wellicht ook je volgende. Na deze cursus ben je dus prima in staat in te schatten of een motor technisch deugt en dus de aankoop waard is. “Bovendien stimuleer ik de cursisten om de juiste vragen te stellen. Een vraag zou bijvoorbeeld kunnen zijn, hoe zou ik kunnen zien of een kilometerstand klopt?”, voegt Dennis toe.

Buiten bovenstaande cursus kun je altijd een persoonlijke technische cursus bij Dennis aanvragen. Wil je toch kleppen stellen, voorvorkkeerringen vervangen, vering afstellen of ander onderhoud uitvoeren? Dan maakt hij samen met jou een cursus op maat, maar dan met je eigen motor. Maak je geen zorgen dat je je eigen gereedschap mee moet brengen, want de meeste cursussen worden verzorgd in de overcomplete werkplaats van Motostore Barendrecht.

Dus dan heb je een motor die qua motoronderhoud in topconditie is. Maar daar stopt het niet voor Dhr. Snoek. Zijn zus en hij hebben hun vader ooit eens voor het blok gezet om zijn motorrijbewijs te halen. Dat heeft hij geweten. Die bal kreeg Dennis zijn eerstvolgende verjaardag terug. “Ik wilde helemaal geen motorrijbewijs joh. Niets voor mij dat motorrijden. Levensgevaarlijk. Maar nu ik toch moet gaan lessen, kan ik hem maar beter even halen, dacht ik. Na vier lessen had ik al een motor aangeschaft.”, glundert Dennis. “Toen begonnen de crashes, hier een valpartijtje en ook daar. Misschien is het handiger als ik deze capriolen op het circuit ga uithalen, hoor ik mezelf nog denken.”, vertelt hij met bijna het schaamrood op de kaken.

Hier is het tweede gedeelte van Moto-Techniek geboren. Hij helpt niet alleen om de motor technisch naar een hoger niveau te tillen, maar ook de rijder zelf. Hij geeft dus ook trainingen aan motorrijders die graag wat ervaring opdoen op de openbare weg. Maar opnieuw, daar stopt het niet. Circuittrainingen behoren ook tot de mogelijkheden, zodat de circuitrijder sneller en veiliger betere rondetijden kunnen neerzetten.

Tussen de oren

“Ik ben van mening dat 90% van het rijden in jezelf zit en de rest in de motor. Wat ik bedoel te zeggen is dat je het eerst in jezelf moet zoeken voordat je het materiaal de schuld geeft. Al helpt een fijn afgestelde fiets altijd in het wekken van vertrouwen.”, legt Dennis uit. Daarom bied hij ook een cursus aan om zelfverzekerd op de weg te zitten. Een rijtraining dus. “Hiermee gaan we met maximaal twee cursisten de weg op om minstens een ritje van 4 uur te maken. Hier hebben we de nodige stops om zaken te bespreken. Zaken die ik opmerk tijdens de rit. Op deze manier kun je heel snel stappen maken waardoor je heel snel veel meer vertrouwen krijgt. En dus makkelijker de motor de baas bent.

“Dus waarom zou je een cursus motoronderhoud volgen bij Moto-Techniek? Om beter te worden mét en óp de motor.”

Vanwege zijn contact met de motorrijders zijn er vaak veel gesprekken over de techniek. We weten allemaal dat één van de meest bekende discussies is welke motorolie er gebruikt moet worden. DOT 4, 5 of 5.1 remvloeistof? “Op veel van die vragen is mijn wedervraag: waar gebruik je de motor voor? Rijd je woonwerk? Toerritjes? Met twee personen of veel bagage?”. Vervolgens gaan dit soort gesprekken snel over in wat, waar en waarom. “Dan komen de verhalen aan het licht. De bekende motorverhalen. Dan spits ik mijn oren, want daar komen alle signalen voorbij om deel te nemen aan een cursus zelfverzekerd motorrijden.”, verklaart Snoek.

Dat loopt uiteen van tintelende handen bij langer rijden, versleten zijn na een rit, “waar je naar kijkt ga je heen” of niet durven remmen uit angst te vallen. “Overal is een antwoord op. Vaak maken wij een beslissing om te overleven. Maar daardoor breng je jezelf eerder in gevaar. Als ik constateer wanneer je blijft hangen in deze ‘overlevingsstrategie’ bespreken we dit en leg ik uit hoe we dit de volgende keer kunnen voorkomen. Op deze manier groeit je zelfvertrouwen en doe je in een korte tijd heel veel ervaring op waarmee je met meer plezier op de motor stapt.”, sluit hij af.

Als bonus, vroegen wij Dennis: “Als je nu alle motorrijders in Nederland kort zou mogen toespreken, wat wil jij ze meegeven?”.

“Zware taak, maar wat ik vooral vind: als we zorgen dat we niet te veel opvallen dan is er ook niet zoveel te zeuren. De spijker die uitsteekt wordt geraakt. Dus wil je zonder uitlaat een paar dikke dB’s produceren, doe dat niet midden in het centrum. Is er file, rijd op je gemakje ertussendoor en maak er geen wedstrijd van. Wil je toch knallen, boek een circuitdag.” Daar kunnen wij ons van Motorstof helemaal in vinden. Amen. Om niet teveel van het onderwerp af te wijken en bij de techniek te blijven: “Op technisch vlak zou ik willen zeggen: doe regelmatig een controle. Kijk bij het poetsen ietsje verder. Controleer je bandenspanning wat vaker. Twijfel je, vraag het je dealer. De meeste motorzaken willen je graag helpen en geven een eerlijk advies.

Heel veel waardevolle tips zover dus. Wil jij ook meer over motoronderhoud leren, zelf aan je motor leren sleutelen, technisch beter worden, in de werkplaats, op de motor zelf of beide? Schroom dan niet om contact op te nemen met Dennis via Moto-Techniek.nl

Fotografie: Stephan de Ridder & RH Fotografie

Stephan

Stephan

Bij voorkeur op zijn KTM te vinden in de bizarste uithoeken. Als de rest van Nederland op de Spaanse Costa's te vinden is, tref je Stephan ergens in een land dat niet in de reisbrochures staat. In het Russische zand of op Italiaans circuitasfalt, niets is Stephan te gek. Als redacteur van Motorstof.nl hoopt Stephan niet alleen zijn passie voor motoren te kunnen delen, maar ook zeker zijn reiservaringen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇