2021: De nieuwe Suzuki GSX-S1000

2021: De nieuwe Suzuki GSX-S1000

Nadat eerder deze maand al een teaser verscheen van de 2021 Suzuki GSX-S1000 heeft Suzuki vandaag alle details vrijgegeven over de Japanse hypernaked. De looks van het model zijn flink aangepakt, waarbij we zelf stiekem even moeten wennen aan de nieuwe koplampmodule. Het blok is Euro 5-conform en levert nu 152 pk, een kleine winst ten opzichte van het vorige model.

Zet je de 2021 GSX-S1000 naast die van vorig jaar dan wordt meteen duidelijk dat er flinke aanpassingen zijn gemaakt in de algehele styling van de Japanner. Er is een duidelijke focus gelegd op agressiviteit, wat heeft geresulteerd in een scherpe en hoekige vormgeving. Ook de koplamp heeft een update gekregen en daar moesten we eerlijk gezegd even aan wennen. Toch hebben de koplamp-designers bij Suzuki wél hun huiswerk gedaan en komt de vernieuwde LED-module in het nieuwe ontwerp goed tot z’n recht.

Vernieuwde koplamp op de Suzuki GSXS1000 2021

2021 Suzuki GSX-S1000: Aanpassingen in het blok

De vier-in-lijn levert in 2021 iets meer vermogen en er is met name in de lagere toerentallen een betere spreiding van het koppel. In vergelijking met het vorige model zou er meer koppel beschikbaar zijn in combinatie met een vlakkere curve, iets wat de prestaties van de hypernaked ten goede komt.

Andere wijzigingen zijn onder andere een nieuwe inlaat- en uitlaatnokkenas, nieuwe klepveren, nieuwe koppeling en een nieuwe uitlaat. Suzuki heeft overigens belooft dat die vernieuwde uitlaat qua geluid niet onderdoet aan het vorige model. Dit terwijl deze wel degelijk zorgt voor een verbetering van de prestaties en tezamen met de katalysator voldoet aan de strengere emissienormen.

Lees ook:  Kawasaki op je beeldscherm: het 2021 E-magazine

Volgens Suzuki is de 2021 GSX-S1000 ook beter te controleren dankzij het Clutch Assist System. De slipperclutch zorgt ervoor dat de mate van motorrem wordt verzacht bij het terugschakelen in een hoog toerental. Hiermee wordt een blokkerend achterwiel voorkomen, iets wat bijdraagt aan verbeterde stabiliteit en algehele veiligheid.

Updates in het blok van de 2021 Suzuki GSX-S1000

Verbeterde elektronica op de nieuwe GSX-S1000

Ook wat elektronische componenten betreft meent Suzuki een slag te hebben geslagen ten opzichte van het vorige model. Met het Suzuki Drive Mode Selector-systeem (SDMS) kan een keuze gemaakt worden uit drie rijmodi. Alle modi leveren hetzelfde piekvermogen, maar verschillen met name in de directheid waarin de afgifte plaatsvind.

Het nieuwe tractiecontrolesysteem bestaat uit vijf modi en kan tevens worden uitgeschakeld. Daarnaast is de Suzuki GSX-S1000 2021 als kers op de taart voorzien van een quickshifter, welke overigens gewoon als blipper functioneert. Hiermee kan de berijder naar wens de koppeling wel of niet gebruiken bij het opschakelen, en het terugschakelen.

Brembo 2021 GSXS1000

De ophanging van de Japanse hypernaked bestaat uit een instelbare KYB-voorvork welke gecombineerd wordt met een instelbare achterdemper. De 310 mm remschijven vóór worden gecombineerd met Brembo monoblock-remklauwen. Ook de brandstoftank is aangepast waardoor je nu zo’n twee liter extra af kunt rekenen bij de pomp.

De Suzuki GSX-S1000 2021 wordt beschikbaar in de kleuren Metallic Triton Blue, Mat Mechanical Grey en Glass Sparke Black. Over prijzen van het vernieuwde model is op dit moment nog niets bekend.

Chrome

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇