Het is al een tijdje geleden dat het MotoGP-paddock geschokt reageerde op de geruchten die de ronde deden omtrent Suzuki. Het Japanse merk zou namelijk besloten hebben per einde 2022 te stoppen met de MotoGP, een opvallende keuze gezien Mir twee jaar geleden nog kampioen wist te worden en Livio Suppo pas net de rol van teammanager heeft opgepakt. Suzuki doorbreekt nu – inmiddels tien dagen later – de stilte en laat weten dat het met Dorna in gesprek is om de mogelijkheden te bekijken.
Die gesprekken zijn nodig bleek al eerder uit een officieel bericht vanuit Dorna. De dag na de geruchten maakte het Spaanse regime namelijk duidelijk dat Suzuki niet eenzijdig zou kunnen besluiten te stoppen na dit MotoGP-seizoen, het contract van Suzuki met Dorna loopt namelijk nog tot eind 2026.
Over de reden dat Suzuki de MotoGP zo plots verlaat wordt al lange tijd gespeculeerd, zo deden onder andere berichten de ronde dat Suzuki zich meer zou gaan richten op het offroad-segment, hoewel de meest waarschijnlijke reden een diesel-schandaal is wat Suzuki financieel hard gaat raken. Dat schandaal lijkt sterk op hetgeen wat in 2015 bij Volkswagen gebeurde, middels het gebruik van illegale software werden waardes aangepast om op die manier beter uit de verf te komen. Het zou gaan om zo’n 22.000 voertuigen, genoeg om zowel het imago als de portemonnee van Suzuki flink te schaden.
Het officiële persbericht vanuit Suzuki wordt nogal vaag gehouden, al wordt wel de Automotive tak expliciet genoemd:
Unfortunately, the current economical situation and the need to concentrate its effort on the big changes that the Automotive world is facing in these years, are forcing Suzuki to shift costs and human resources to develop new technologies.
Dat Suzuki vastbesloten is de MotoGP na einde 2022 te verlaten mag duidelijk zijn, de boete die men hiervoor van Dorna kan verwachten zal ongetwijfeld voor de beslissing al zijn ingecalculeerd. Dorna heeft in hun persbericht in ieder geval kenbaar gemaakt dat er een aantal officiële én onafhankelijke teams staan te trappelen om de twee lege plaatsen op de grid op te vullen. Welke fabrieksteams dat zijn is niet bekend, maar gezien Aprilia inmiddels van hun concessies af is en dit seizoen hun eerste overwinning pakte kunnen we ons voorstellen dat het Italiaanse merk een satteliet-team wel ziet zitten.