Noemden we vorig jaar de V-Strom 650 nog aan de tamme kant, krijgt hij er dit jaar gewoon een zwaarder broertje bij. Maak kennis met de Suzuki V-Strom 800DE: Suzuki’s nieuwe adventure bike die net wat lekkerder van z’n plek afkomt dan de lichtere 650.
Die naam roept nu alleen wel wat verwarring op, want hoewel de V-Strom vooral bekend staat om zijn V-Twin wordt de nieuwe 800DE uitgerust met een paralleltwin. Geen probleem vinden wij, al zal menig Suzuki-fanaat het daar niet mee eens zijn.

V-Strom 800DE: Een nieuw blok
Het nieuwe 776 cc blok is goed voor zo’n 84 pk bij 8.500 tpm met een maximumkoppel van 78 Nm bij 6.800 tpm. Met die specificaties positioneert de nieuwe adventure bike zich netjes tussen de reeds aanwezige 650 en de 1050. Ook goed om te weten: vanaf zo’n 3000 toeren per minuut is al 95% van het koppel beschikbaar.
Overige kenmerken zijn onder andere de drie aanwezige rijmodi Basic, Active en Comfort die we reeds kennen van Suzuki. De 800DE wordt daarnaast standaard uitgerust met een quickshifter, clutch assist, instelbare ABS en tractie controle inclusief Gravel-modus. Met die laatste is de ontsteking van de V-Strom te regelen waardoor er een beperkte hoeveelheid wielspin mogelijk wordt, wat moet zorgen voor meer vertrouwen op onverharde wegen en paden.

Prijs Suzuki V-Strom 800DE
De Suzuki V-Strom 800DE zal in drie verschillende kleurencombinaties verschijnen: Champion Yellow, Glass Matt Gray en de wat agressievere Glass Sparkle Black. Over de prijs wil men bij Suzuki voorlopig nog niets kwijt, de nieuwe V-Strom 800DE wordt begin 2023 bij de dealers verwacht.










