Maar liefst 41 jaar nadat de Honda Dax van de Europese markt verdween maakt de Japanse tekkel een herintrede en verrijkt hij Honda’s 125 cc line-up door zich bij de Monkey en Grom te voegen. Opvallend, want ondanks de nostalgische waarde van het model blijft het maar de vraag hoe huidige A1-rijders de Dax gaan ontvangen. Hoe dan ook, we kunnen er met geen mogelijkheid omheen: de Honda Dax is back!
Dat de Dax even op zich heeft laten wachten mag duidelijk zijn, maar ondanks dat de Honda al sinds de jaren ’70 niet meer in Europa te verkrijgen is maakte het model halverwege de jaren ’90 nog een herintrede in Japan. Daar kwam in 2003 een einde aan, maar volgens de Japanse fabrikant heeft het succes van de overige 125cc modellen ervoor gezorgd dat de introductie van de ST125 Dax ook in Europa niet langer op zich laat wachten.
Dax 125: Simpliciteit en eenvoud
De ST125 Dax houdt het simpel. Het iconische T-vormige stalen frame vormt de basis en zorgt er tevens voor dat de luchtgekoelde eencilinder zijn naam behoudt. Het frame heeft met zijn beperkte hoogte en lange body namelijk wat weg van een tekkel, ookwel bekend als de dachshund, wat leidde tot de naamgeving van de originele ST50 in 1969.

Het blokje werd overgenomen uit de Honda Super Cub C125, wat neerkomt op een luchtgekoelde eencilinder met een inhoud van 124cc. De lichte vierbak levert een piekvermogen van zo’n 9,5 pk bij 7000 tpm, naar eigen zeggen goed voor een topsnelheid van zo’n 90 km/h. Daarmee leent de Dax zich dus vooral voor stedelijk gebruik, al zul je op de snelweg waarschijnlijk nog meer bekijks trekken.
Aan de voorzijde is er een 31 mm USD-vork te vinden, terwijl aan de achterzijde dubbele schokdempers zijn gemonteerd. Het remwerk wordt zowel aan de voor- als aan de achterzijde verricht door een enkele schijf, al zal dat met het gebrekkige vermogen en het gewicht van slechts 107 kg ruim voldoende zijn. De 12 inch wielen maken het pretpakket compleet, tezamen met de ballonachtige banden.

Prijs 2023 Honda Dax
De Honda Dax zal in twee kleurstellingen verschijnen: Pearl Nebula Red en Pearl Cadet Grey. Het prijskaartje van de teruggekeerde minibike is allesbehalve verrassend. Zo betaalt men in Nederland €5.099, terwijl in België de adviesprijs zo’n 600 euro lager ligt. Wanneer de Dax 125 bij de dealers zal staan is nog niet bekend.





Toch een beetje opdrijven naar 130 km/h voor op de autosnelweg…..