De olie verversen van je motorfiets

De olie verversen van je motorfiets

Zelf de olie verversen van je motorfiets? Wanneer je je motor een keer per jaar weg brengt voor een kleine beurt, dan hoef je je over het algemeen niet druk te maken over het vervangen van je olie. Weet echter wel dat het wordt aangeraden deze te verversen vlak voor de winterstalling mocht je niet doorrijden in de winter.



Geen spam. Geen gezeur. Gewoon het laatste nieuws, direct in je mailbox.
Liever geen e-mails? Je vind ons ook op Facebook en Instagram.

 

Het vervangen van je olie is belangrijk voor de levensduur van het motorblok, normaliter wordt deze dan ook elke 6000 tot 10.000 km ververst. Wanneer minder gereden wordt dan deze interval wordt aangeraden in ieder geval een keer per jaar je olie te verversen, check voor meer informatie hierover het handboek van je motor.

Zo werkt de olie van je motorfiets

In tegenstelling tot auto’s waarbij er voor zowel het motorblok als de versnellingsbak een aparte olie is hebben motoren doorgaans een olie voor beide onderdelen. Je ververst bij een motorfiets dus ook maar één olie. Omdat de olie die gebruikt wordt speciaal is ontwikkeld voor het motorvoertuig wordt ook afgeraden om olie te gebruiken die niet specifiek bedoeld is voor motoren.

Een van de belangrijkste eigenschappen van de olie is de viscositeit, dit staat namelijk in verband met de dikte of stroperigheid van de olie. Een dikkere olie geeft een sterkere smeerfilm, dunnere olie kan echter vuil en hitte beter afvoeren en doet zijn werk beter bij een koude motor. De dikte van een olie is echter afhankelijk van de temperatuur, des te hoger de temperatuur, des te dunner zal de olie worden.  Daarom worden verschillende stoffen aan de olie toegevoegd welke er voor zorgen dat deze effecten minder heftig zijn. Hierdoor ontstaan de zogenaamde multigrade oliën.

Een 5W-40 olie heeft bijvoorbeeld bij lage temperaturen de viscositeit van een SAE 5 olie, terwijl deze bij een temperatuur van 100°C de viscositeit van een SAE 40 olie heeft. Hoe dik een motorolie bij warme en/of koude temperaturen is kun je dus aflezen aan de SAE-nummers. Een 10W-40 is bij een warme motor dikker dan een 10W-30 terwijl ze bij lage temperaturen net zo dik zijn. Het vervangen van je olie voor een olie met een andere viscositeit kan dus een verschil maken.

Lees ook:  Wat is een quickshifter, en hoe werkt het?

Welke olie als vervanging?

Hoewel de trend steeds meer richting dunnere oliën gaat is het verstandig hiervoor het handboek van je motor te raadplegen. Een dunnere olie glijdt wel beter, echter is de smeerfilmsterkte lager. Jouw motor moet hier dus wel voor zijn ontworpen wil je deze oliën gebruiken.

Olie verversen van je motorfiets: De voorbereiding

Leuk al die informatie, maar om ook daadwerkelijk je olie te vervangen moet je toch even wat stappen doornemen. Wat heb je nodig:

  • Nieuwe olie (check hiervoor het handboek van je motor)
  • Nieuw oliefilter
  • Ring aftapplug
  • Olie opvangbak
  • Gereedschap om je aftapplug los- en vast te krijgen (Dit kan per type motor verschillen)
  • Oud papier/oude doek
  • Eventueel een oliefiltersleutel en momentsleutel

Wat kun je doen als voorbereiding? Om de olie van je motorfiets te verversen wil je dat de oude olie zoveel en zo goed mogelijk verwijderen. Om dit makkelijker te maken kun je de motor even warm laten draaien (warme olie wordt immers dunner). Mocht je een paddockstand of middenstandaard hebben, gebruik deze dan.

olie verversen motorfiets

In 7 stappen de olie van je motorfiets verversen

  1. Schuif de opvangbak onder de motor. Heb je nog wat oude kranten liggen, leg deze er dan onder om eventuele spetters op te vangen.
  2. Hierna kan de olie aftapplug losgedraaid worden, deze bevindt zich onderop je motorblok. Het kan voorkomen dat je wat kappen zult moeten verwijderen voordat je deze kunt bereiken. Wil je geen warme olie over je handen heen, draag dan wat handschoenen of gebruik een doek voor het losdraaien van de aftapplug. Zorg ervoor dat je de plug niet laat vallen, daar ga je niet blij van worden.
  3. Draai nu ook de vuldop open om ervoor te zorgen dat de olie makkelijker doorstroomt. Hierna kunnen we een kop koffie gaan doen. Tenzij je een extreem schuine zijstandaard hebt, dan mag je namelijk je motor gaan assisteren zodat deze rechtop blijft staan.
  4. Nu kunnen we aan de slag met het oliefilter. Afhankelijk van je type motor zal deze eruit zien als een camping gasvulling of een open luchtfilter. Je draait het oude oliefilter los door deze te draaien, mocht deze erg vast zitten dan kun je gebruik maken van een oliefiltersleutel. Hiermee kun je meer kracht zetten waardoor het verversen van je motor olie een stuk makkelijker gaat.
  5. Pak na het verwijderen van je oude filter je nieuwe filter erbij en smeer de rubber afdichtingen hiervan in met nieuwe olie. Plaats hierna het nieuwe filter terug, dit kan ouderwets met het handje. Wil je dit met het correcte draaimoment doen dan gebruik je een momentsleutel.
  6. Hierna kun je je aftapplug weer monteren. Met een nieuwe ring om te voorkomen dat deze speling krijgt en mogelijk zelfs losdraait. Ook hier kan je door het handboek aangeraden worden om een momentsleutel te gebruiken.
  7. De nieuwe olie kan erin en je mag jezelf een schouderklopje geven. Let nog even op de juiste hoeveelheid en of het waarschuwingslampje uit gaat na het starten van de motor. Controleer na een korte rit nogmaals je oliepeil omdat de olie overal nog doorheen gepompt moet worden. Voilà, je hebt zojuist de olie van je motorfiets ververst.
Lees ook:  Benzinetank afvullen: Doe jij het nog?

Meer zelf doen?

Heb jij nog niet alle benodigdheden in huis? Kijk dan op Rad.eu, ze hebben een ruim aanbod aan alle benodigdheden voor het onderhoud van je motorfiets. Mocht je meer zelf willen doen dan enkel de olie van je motorfiets verversen, lees dan hier meer over het winterklaar maken van je motor.

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇