Alles over het verversen van je motorolie

Ben je van plan zelf de motorolie te verversen van je motorfiets? Wanneer je je motor ieder jaar van een kleine beurt voorziet hoef je je waarschijnlijk niet druk te maken over het verversen van je motorolie. Toch kan het handig zijn je olie vaker te verversen, bijvoorbeeld wanneer je motor intensief gebruikt wordt. Alles over motorolie en wat daarbij komt kijken lees je in dit artikel.

Het vervangen van je motorolie is vooral belangrijk voor de levensduur van het motorblok. Het wordt dan ook aangeraden deze elke 6000 tot 10.000 km te verversen, afhankelijk van de voorgeschreven interval van de fabrikant. Wordt er minder gereden dan is de vuistregel dat je motorolie één keer per jaar ververst dient te worden.

Zo werkt motorolie

In tegenstelling tot auto’s, waarbij voor zowel het blok als de versnellingsbak aparte olie aanwezig is, gebruiken motorfietsen doorgaans een olie voor beide onderdelen. Je ververst bij een motorfiets dus ook maar één olie, cardanolie even buiten beschouwing gelaten.

Een van de belangrijkste eigenschappen van de olie is de viscositeit, dit is de dikte of stroperigheid van de motorolie. Een dikkere olie geeft een sterkere smeerfilm, dunnere olie kan echter vuil en hitte beter afvoeren en doet zijn werk beter bij een koude motor. De dikte van een olie is echter afhankelijk van de temperatuur, des te hoger de temperatuur, des te dunner zal de olie worden. Daarom worden verschillende stoffen aan de olie toegevoegd welke er voor zorgen dat deze effecten minder heftig zijn. Hierdoor ontstaan de zogenaamde multigrade oliën.

Een 5W-40 olie heeft bijvoorbeeld bij lage temperaturen de viscositeit van een SAE 5 olie, terwijl deze bij een temperatuur van 100°C de viscositeit van een SAE 40 olie heeft. De cijfers representeren dus de dikte van de olie tijdens bepaalde werktemperaturen. Zo is een 10W-40 bij een warme motor dikker dan een 10W-30, terwijl ze op lage temperatuur net zo dik zijn.

Welke olie?

Welke olie je moet kiezen is van diverse zaken afhankelijk, zo wordt deze minerale PEMCO-motorolie gebruikt voor 2-takt motoren, en is deze dus niet geschikt voor een 4-takt motorfiets. Om een keuze te maken tussen de verschillende motoroliën is het daarom handig het handboek van je motor te raadplegen. Een dunnere olie glijdt wel beter, maar de smeerfilmsterkte is dan een stuk lager. Je motor moet hier dus wel voor zijn ontworpen wil je deze oliën gebruiken.

Checklist olie motor verversen

Om zelf je olie te verversen heb je natuurlijk wat zaken nodig:

  • Nieuwe olie (check hiervoor het handboek van je motor)
  • Nieuw oliefilter
  • Ring aftapplug
  • Olie opvangbak
  • Gereedschap om je aftapplug los- en vast te krijgen (Dit kan per type motor verschillen)
  • Oud papier/oude doek
  • Eventueel een oliefiltersleutel en momentsleutel

Om de olie van je motorfiets te verversen wil je dat de oude olie zoveel en zo goed mogelijk verwijderd wordt. Om dit makkelijker te maken kun je de motor even warm laten draaien, de olie wordt dan dunner en vloeit dus makkelijker weg.

olie verversen motorfiets

Zelf de olie van je motor verversen

  1. Schuif de opvangbak onder de motor. Heb je nog wat oude kranten liggen, leg deze er dan onder om eventuele spetters op te vangen.
  2. Hierna kan de olie aftapplug losgedraaid worden, deze bevindt zich onderop je motorblok. Het kan voorkomen dat je wat kappen zult moeten verwijderen voordat je deze kunt bereiken. Wil je geen warme olie over je handen heen, draag dan wat handschoenen of gebruik een doek voor het losdraaien van de aftapplug. Zorg ervoor dat je de plug niet laat vallen, daar ga je niet blij van worden.
  3. Draai nu ook de vuldop open om ervoor te zorgen dat de olie makkelijker doorstroomt. Hierna kunnen we een kop koffie gaan doen. Tenzij je een extreem schuine zijstandaard hebt, dan mag je namelijk je motor gaan assisteren zodat deze rechtop blijft staan.
  4. Nu kunnen we aan de slag met het oliefilter. Afhankelijk van je type motor zal deze eruit zien als een camping gasvulling of een open luchtfilter. Je draait het oude oliefilter los door deze te draaien, mocht deze erg vast zitten dan kun je gebruik maken van een oliefiltersleutel. Hiermee kun je meer kracht zetten waardoor het verversen van je motor olie een stuk makkelijker gaat.
  5. Pak na het verwijderen van je oude filter je nieuwe filter erbij en smeer de rubber afdichtingen hiervan in met nieuwe olie. Plaats hierna het nieuwe filter terug, dit kan ouderwets met het handje. Wil je dit met het correcte draaimoment doen dan gebruik je een momentsleutel.
  6. Hierna kun je je aftapplug weer monteren. Met een nieuwe ring om te voorkomen dat deze speling krijgt en mogelijk zelfs losdraait. Ook hier kan je door het handboek aangeraden worden om een momentsleutel te gebruiken.
  7. De nieuwe olie kan erin en je mag jezelf een schouderklopje geven. Let nog even op de juiste hoeveelheid en of het waarschuwingslampje uit gaat na het starten van de motor. Controleer na een korte rit nogmaals je oliepeil omdat de olie overal nog doorheen gepompt moet worden. Voilà, je hebt zojuist de olie van je motorfiets ververst.

Reacties

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Advertentie

Volg onze socials

1,569FansLike
4,060VolgersVolg
36VolgersVolg
Advertentie
Join the club...

Ook op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij regelen de rest...