In Rotterdam, vlak naast het Feyenoord-stadion, spreken we af met Richard van ’t Hof: motorrijder sinds 2019 en tevens vaste fotograaf voor onze website. Fotografie is de rode draad door zijn leven, maar tijdens de Coronacrisis verdwenen zijn professionele klussen plots als sneeuw voor de zon. Gelukkig kon hij blijven motorrijden en ontdekte hij een aanvullende passie: het fotograferen van motoren.
Op de vraag waar zijn liefde voor fotografie vandaan komt is Richard duidelijk: “Dat begon eigenlijk al als klein jongetje”, vertelt hij. “Als we op vakantie gingen, dan gingen er standaard een paar camera’s mee. M’n vader maakte foto’s, maar ook m’n zus en ik kregen allebei een camera en een fotorolletje mee. Dan konden we ieder 36 foto’s in de vakantie maken. Schoten we op halfkleinbeeld dan maakten we er 72 per rolletje.”
“Het foto’s maken vond ik toen al leuk en ik kreeg regelmatig wat complimentjes over mijn werk. Dat zorgde er uiteindelijk voor dat de digitale spiegelreflexcamera die m’n vader had gekregen voor zijn werkjubileum wel erg vaak in mijn handen te vinden was. Ik kocht er uiteindelijk zelf een op mijn achttiende.”
Van vakantiekiekjes tot betaalde klussen
“Ik begon in die tijd te werken bij de Freerecordshop. Voor hun maakte ik weleens een foto van de stand tijdens een event of van de winkel zodat ze deze in een memo konden gebruiken. Uiteindelijk werd ik gevraagd om als fotograaf aan de slag te gaan tijdens de Gameplay beurs in Utrecht. Dat was m’n eerste opdracht als fotograaf”, vertelt Richard trots. “Dat was echt heel gaaf.”

“Na wat andere klussen gedaan te hebben begon ik een studie bouwkunde aan de TU Delft. Daar hadden ze een krantje waar een vriend en ik regelmatig werk voor verrichten. Dat was het moment dat ik me officieel inschreef bij de KVK. Zonder inschrijving kreeg je namelijk geen enkele vergoeding vanuit de TU. Zo kon ik iedere maand een factuurtje sturen. Uiteindelijk heb ik me volledig gestort op eventfotografie.”
Waar komt die voorliefde voor motoren eigenlijk vandaan?
“Mijn vader reed motor toen hij mijn moeder leerde kennen, totdat hij een keer in een ziekhuis in Zwitserland wakker werd, daarna heeft hij nooit meer op een motor gezeten. Mijn oom nam me weleens mee naar kever-meetings, want hij had een volledig verbouwde kever. M’n andere oom was vrachtwagenchauffeur, met hem ging ik ook vaak mee. Als er een motor in lag, dan vond ik het mooi.”, legt Richard uit.
“Uiteindelijk hebben we een route van drie kwartier over prachtige weggetjes gereden en ik was verslaafd”
“Toen ik een jaar of 16 was schreeuwde ik al dat ik m’n motorrijbewijs ging halen voor ik met m’n autorijbewijs zou beginnen. De liefde voor fotografie zorgde er echter voor dat er eerst een camera kwam voordat ik überhaupt aan een rijbewijs begon. Uiteindelijk volgde toch eerst het autorijbewijs, puur uit praktische overwegingen. Begin 2019 sprak ik een vriend van me die rijinstructeur is en ook motorrijinstructeur wilde worden. Hij liet me weten dat hij iemand nodig had als leerling om mee te oefenen. De kosten daarvoor werden voor een groot gedeelte opgehoest door de rijschool, dat kon ik natuurlijk niet afslaan. Ik betaalde slechts de examens en een paar uurtjes voor m’n AVD examen, dat heeft me minimaal 1000 euro gescheeld.”

“Ik kan me nog goed herinneren dat ik tijdens de derde les zelf naar het oefenterrein mocht rijden vanaf de rijschool over de openbare weg. We reden weg en ik hoorde in m’n oortje: ‘bij de stoplichten links’. Het oefenterrein was rechts. Uiteindelijk hebben we een route van drie kwartier over prachtige weggetjes gereden en ik was verslaafd. Dat was hoe motorrijden hoort te zijn.”
De eerste motor
“Na het behalen van m’n rijbewijs heb ik een aantal keren de motor van een vriend mogen lenen, een oude CBR600F. Een van m’n eerste ritjes was samen met hem. Hij op de motor van z’n vrouw en ik op die van hem. Hij woonde in Delft, ik in Hoogvliet, dus erg praktisch was dat natuurlijk niet. Ik wou graag een eigen motor.”
“Het is een oud beestje, ik ben nu heel hard aan het sparen voor wat anders”
“Ik vind naked bikes mooi om te zien en had natuurlijk al ervaring met mijn lesmotor, een Honda CB600. Vooral modeljaar 2002 tot 2005, met de ronde koplamp, vond ik mooi. Terwijl ik daar wat onderzoek naar deed was kwam ik ook de 900 tegen. Die ziet er vrijwel hetzelfde uit, maar heeft een ietwat anders getuned blok uit de Fireblade. Beter en sneller dus.”, verteld Richard lachend. “Via Marktplaats vond ik er een en ik was gelijk verliefd. Ik heb een rondje in de straat gereden, meer was ’t niet. We onderhandelden wat en ik heb ‘m gelijk gekocht. Die avond zou ik op vakantie gaan, dus ik heb ‘m tijdelijk bij een vriend kunnen stallen die om de hoek bij de verkoper woonde. Vervolgens heb ik de hele vakantie moeten wachten totdat ik eindelijk kon rijden, ik hield het gewoon niet uit.”, grapt Richard. “Daar heb ik bijna 14.000 km op gereden in nog geen anderhalf jaar.”

“Ik vond het heerlijk om m’n hoofd leeg te maken en uit te waaien, totdat m’n motor opeens begon te rammelen en ze mij bij de motorzaak vertelde dat m’n blokje naar de knoppen was. Toen had ik even lichte paniek, ik had namelijk geen motor meer en weinig budget om een nieuwe te kopen. Uiteindelijk heb ik toen de CBR600F voor een prikkie kunnen overnemen waar ik eerder op had gereden. Het is een oud beestje, ik ben nu heel hard aan het sparen voor wat anders.”
Corona
Op 14 maart 2020 liep het voor Richard even anders en werd door de Coronacrisis binnen enkele telefoontjes zijn hele agenda leeggegooid. “Mijn voornaamste inkomstenbron tot die tijd waren feestjes en die hielden allemaal op. Er moest gewoon wat geld binnenkomen. Ik had een Instagram-account gemaakt voor m’n motor, m’n biker-account als het ware. Dat groeide best snel, met een halfjaar had ik een paar honderd volgers. Daardoor ontdekte ik dat er meer mensen waren die een account hadden wat volledig toegewijd was aan hun motor. Ik kreeg het idee om m’n hobby met m’n beroep te combineren en ging motorshoots aanbieden. Dat begon natuurlijk met vrienden en uiteindelijk kwam Motorstof op m’n pad.”

“Naast motorfietsen heb ik natuurlijk ook interesse in auto’s.”, legt Richard uit. “Ik heb een paar keer een workshop gevolgd bij Frits van Eldik, een Canon ambassadeur die regelmatig fotografeert voor de Formule 1. Van hem heb ik vooral geleerd dat er beweging in een foto moet zitten als er veel beweging te zien is, hoe je dat vastlegt en welke techniek je daarvoor gebruikt.”
Als je moest kiezen, motorfotograaf of eventfotograaf?
“Ik zou bijna willen zeggen, motorfotograaf by day en eventfotograaf by night.”, grapt Richard. Vragen we echt om een keuze, dan blijkt het een moeilijk besluit. “Ik haal mijn energie vooral uit de mensen waar ik op dat moment mee werk en dat is in beide gevallen fantastisch. Ik zou nooit kunnen kiezen.”
Als we vragen om wat fotografie tips voor onze lezers reageert Richard vol enthousiasme. “Ik zie echt veel mooie foto’s langskomen op social media. Er zijn volgens mij ook genoeg mensen die met hun spiegelreflexcamera op pad gaan en daar hele mooie foto’s mee weten te maken. Mijn tips: let op de omgeving. Ligt er bijvoorbeeld een blikje op de grond, haal dat dan even weg. Een mooie lucht is natuurlijk mooi meegenomen. Is je foto voor Instagram, schiet ‘m dan staand en post ‘m in een verhouding 4:5, zo ben je het langst in de scrollfeed te zien. Zoek een aantal vrienden met dezelfde interesses, dan kun je ook foto’s van elkaar maken.”

Wat zou je kopen met 50.000 euro?
“Of het laatste model Ducati Streetfighter V4S of de CB1000R Black Edition uit 2021. De Ducati vind ik geweldig om te zien, ik weet alleen niet hoe hij is voor mijn lengte. Ik ben 1.95m en wanneer ik mijn benen niet kwijt kan zit dat gewoon niet lekker.”
Kun jij ook wel toffe foto’s gebruiken voor je social media of gewoon als pronkstuk aan de muur? Zie hieronder een kleine selectie van de foto’s die hij voor ons heeft gemaakt. Je bereikt Richard via zijn Instagram-account @rhspeedcam of via rh-fotografie.nl.
Fotografie door Nena en Richard namens RH Fotografie











