BMW presenteert de 2023 S1000RR

BMW heeft gisteren de nieuwe BMW S1000RR gepresenteerd, het is de eerste keer sinds 2019 dat de superbike herzien wordt en dat gaat gepaard met een bijgewerkt chassis, ophanging en aerodynamica. Een aantal updates waren al eerdere te zien op de exclusievere M1000RR, maar er zijn ook wat nieuwe snufjes te vinden op het vernieuwde model.

De wijzigingen op het blok lijken in eerste instantie minimaal. Zo geeft BMW wel aan dat de inlaatpoorten zijn gemodelleerd naar die van de M1000RR, maar daarnaast is de krachtige viercilinder eigenlijk nauwelijks gewijzigd. Aan het blok heb je een aardige kluif met een topvermogen van 210 pk bij 13.750 tpm en een maximumkoppel van 113 Nm. Om dit bizarre vermogen wat soepeler aan de grond te krijgen heeft men bij BMW wel besloten het achtertandwiel iets te vergroten.

Het ontwerp en de gedachte achter de S1000RR blijven redelijk ongewijzigd. BMW biedt nu echter wel de voorste winglets als standaard uitrusting voor het basismodel aan, wat betekent dat je nu ook op de openbare weg kunt vliegen als van der Mark.

bmw s1000rr

ABS Pro met Brake Slide Assist

De nieuwe Brake Slide Assist-functie moet een belangrijke zijn voor circuitrijders. Net als de nieuwe DTC Slide Control-functie is ook dit nieuwe systeem gebaseerd op stuurhoeksensoren en stelt het de rijder in staat een specifieke hellingshoek in te stellen voor zogenaamde remdrift tijdens het glijden in bochten met een constante snelheid.

BMW gaat de nieuwe S1000RR in drie uitvoeringen aanbieden: Standaard, Sport en M. Over de prijzen is voorlopig nog niets bekend gemaakt.

De nieuwe BMW S1000RR in het kort:

  • Verhoogd vermogen en koppel: 154 kW (210 pk) bij 13.750 tpm en 113 Nm bij 11.000 tpm.
  • Kortere secundaire overbrengingsverhouding voor meer tractie op het achterwiel.
  • Geavanceerd “Flex Frame” met meer flexibiliteit.
  • Chassisgeometrie met nieuwe waarden voor balhoofdhoek, offset, caster en wielbasis.
  • Standaard M Chassis Kit met verstelbaar scharnierpunt van de swingarm en verhoogde achterkant.
  • Dynamic Traction Control DTC met nieuwe Slide Control-functie voor driften tijdens accelereren met behulp van stuurhoeksensor.
  • ABS Pro met nieuwe Brake Slide Assist-functie met behulp van stuurhoeksensor voor het afremmen van drifts bij het naderen van bochten.
  • ABS Pro-instelling “Slick”.
  • Geoptimaliseerde aerodynamica met nieuwe voorpartij, winglets, hoge voorruit en gedeelde onderste kroonplaat.
  • Standaard M lichtgewicht batterij.
  • USB-oplaadpoort in het achterste gedeelte.
  • Vernieuwde achterkant en kortere nummerplaathouder.
  • Geoptimaliseerde kabelboom voor het verwijderen van de nummerplaathouder.
  • Koppelings- en generatordeksel in zwart.
  • Eenvoudigere montage van het achterwiel door verliesvrije asbussen en afgeschuinde remblokken en remankerplaat.
  • M GPS Mouse Adapter als onderdeel van het BMW Motorrad originele accessoireprogramma.
  • Nieuwe GoPro-houder als onderdeel van het originele BMW Motorrad accessoireprogramma.

Reacties

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Advertentie

Volg onze socials

1,569FansLike
4,060VolgersVolg
35VolgersVolg
Advertentie