We hadden het maandenlang te stellen met teaservideo’s, gelekte foto’s en natuurlijk de herinnering aan de conceptversie die twee jaar geleden op de EICMA werd gepresenteerd. Deze week is dan toch het moment aangebroken en onthult de Zweedse fabrikant haar nieuwste model. Zie hier de Husqvarna Norden 901, een nieuwe all-road die vanaf november bij de dealer te vinden is.
De nieuwe Norden 901 is naar eigen zeggen speciaal ontwikkeld voor de avontuurlijke rijder en heeft een vormgeving die deels geïnspireerd is op de machines uit de Dakar-rally. Met de 2022 Norden zet Husqvarna haar eerste échte adventure-bike op de markt en hoopt de fabrikant duidelijk haar klantenbestand te gaan uitbreiden.
De krachtbron voor de nieuwe allroad wordt gehaald uit de 889 cc sterke paralleltwin die we al kennen uit de KTM 890-serie. Niet helemaal nieuw dus, maar gezien het eigenaarschap van KTM ook niet geheel verrassend. Het blok levert net als de 890 Adventure 105 pk bij 8000 tpm en 100 Nm bij 6500 tpm, waarbij de nodige elektronica ervoor moet zorgen dat de overbrenging richting het asfalt of het onverharde vlekkeloos verloopt.
De Husqvarna Norden 901: Explorer Modus
Elektronisch gezien beschikt de nieuwe Norden 901 over drie rijmodi; Street, Rain en Offroad. Optioneel kun je daar echter nog een Explorer modus bij krijgen. Hoewel Husqvarna niet veel prijsgeeft over die laatste moet deze in ieder geval meer instelbaarheid bieden, onder andere in de mate van tractie controle.

Daarnaast is de nieuwe paralleltwin voorzien van een standaard quickshifter, slipper clutch, Bosch bochten-ABS, en hellingshoekgevoelige tractie controle. Om het geheel vorm te geven is gekozen voor een 5″ TFT kleuren-display die de verschillende opties selecteerbaar moet maken.
Plaats voor 19 liter brandstof
Het chroom-molybdeen buizenframe biedt plaats aan de 19 liter brandstoftank, waardoor de Norden 901 het met een liter minder moet doen ten opzichte van zijn ‘concurrent’ uit Oostenrijk. Alle veercomponenten worden geleverd door WP Apex, waarbij aan de voorzijde is gekozen voor een volledig instelbare 43 mm upside down voorvork met een veerweg van 220 mm. Een keuze die volgens Husqvarna moet zorgen voor een perfecte mix tussen on- en offroad mogelijkheden.
De WP Apex schokdemper heeft een veerweg van 215 mm, waarbij zowel de uitgaande demping als veervoorspanning instelbaar zijn.

Het remwerk wordt verzorgd door een rebranded J.Juan remsysteem, de Spaanse remleverancier dit begin dit jaar werd overgenomen door Brembo. Aan de voorzijde zijn twee radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen te vinden in combinatie met Ø 320 mm schijven, met aan de achterzijde een zwevende remklauw en een Ø 260 mm schijf.
Prijs Husqvarna Norden 901
Als we op zoek gaan naar de prijs van de 2022 Husqvarna Norden blijft het angstvallig stil, en ook op de website van Husqvarna’s zijn van het nieuwe model nog geen prijzen bekend gemaakt hoewel de prijzen van de bijbehorende accessoires al wel gevonden kunnen worden. Traditiegetrouw probeert de Zweedse fabrikant zich prijstechnisch gezien nét even iets aantrekkelijker weg te zetten dan diens Oostenrijkse tegenhanger, we verwachten daarom een basisprijs die iets onder de €15.000 duikt.