De zin en onzin van stalen remleidingen

De zin en onzin van stalen remleidingen

Staalomvlochten remslangen – ook wel stalen remleidingen genoemd – worden veelal als upgrade gezien met het idee de stopkracht van je tweewieler direct te verbeteren. Om van dat sponzige gevoel af te komen tijdens het remmen lijkt de keuze snel gemaakt; heb je twee rechterhanden, dan kost het immers de wereld niet. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van stalen remleidingen?



Stalen remleidingen plaatsen we om allerlei redenen, we vinden ze mooier of zijn niet tevreden met onze huidige remprestaties. Het vervangen van je remleidingen is een koud kunstje, want met wat basisgereedschap, een setje remleidingen en wat verse remvloeistof kom je een heel eind.

Rem je beter met stalen remleidingen?

Vergelijk je een nieuwe set stalen remleidingen met een verouderde set rubberen remslangen, dan mag je van de stalen variant betere prestaties verwachten. Rubberen remslangen kunnen namelijk na verloop van tijd zachter worden en uit gaan zetten onder druk. Hierdoor rem je trager en voelen je remmen sponzig aan. Staalomvlochten remslangen zijn daarentegen behoorlijk duurzaam, raken ze niet beschadigd dan heb je er eigenlijk geen omkijken meer naar. Je remvloeistof op tijd vervangen blijft natuurlijk wel van belang.

rubberen remleiding

Dat stalen remleidingen ook op een nieuwe motorfiets een verbetering zijn is echter niet helemaal waar, het remgevoel wordt dan nog veel meer bepaald door de remklauwen, het materiaal van de remblokjes en de afmetingen van de hoofdremcilinder. Op een nieuwe motor zul je nauwelijks tot geen verschil merken met een upgrade naar stalen remleidingen. Heb je toch last van remmen die sponzig aanvoelen, dan is er iets anders aan de hand.

Stalen remleidingen en ABS

ABS is sinds 2016 verplicht op alle nieuw verkochte motorfietsen in Europa, de kans wordt dus steeds groter dat jouw tweewieler voorzien is van ABS. Het vervangen van je remleidingen is een simpele klus, met ABS krijg je er echter toch wat uitdagingen bij.

Op oudere motorfietsen werden de remleidingen – in sommige gevallen – direct op de ABS-module geknepen, wat betekent dat tevens de module vervangen moet worden bij het vervangen van je remleidingen. Een aanslag op je portemonnee dus, op nieuwere generaties vormt dit gelukkig geen probleem.

Daarnaast beschikken motorfietsen met ABS meestal over meer remleidingen omdat alles verbonden is met de ABS module. Zo kan een met ABS uitgeruste motorfiets zomaar het dubbele aantal remleidingen hebben. Meer remleidingen betekent meer aanschaffen, en dus dieper in je buidel tasten. Tevens wordt door diverse fabrikanten aangeraden je remleidingen door een erkende dealer te laten vervangen met behulp van een diagnosetool om er zeker van te zijn dat er geen lucht in de ABS-module komt te zitten.

geen stalen remleidingen, maar een rubberen variant
Een rubberen remleiding welke over de achterbrug gemonteerd is

Upgraden is niet altijd de oplossing

Bij sponzig aanvoelende remmen wordt al snel geroepen dat je ‘gewoon even moet upgraden naar een setje stalen remleidingen’. Hoewel dit het probleem in veel gevallen kan verhelpen, is het lang niet altijd de oorzaak. Dat sponzige gevoel wordt namelijk veroorzaakt door een verminderde remdruk, dit kan komen door verouderde (rubberen) remleidingen, maar ook door lucht in je remsysteem. Zijn je remleidingen nog in een goede conditie, check dan eerst of ze goed zijn ontlucht.

0
0
26
0
0

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Circuittrainingen, ritjes naar het buitenland of een rondje om de kerk: Quincy is overal voor in. Als oprichter van Motorstof.nl deelt hij graag zijn kennis met je.
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties