De 2022 Speed Triple 1200 RR: Een superbike in een retro jasje

De 2022 Speed Triple 1200 RR: Een superbike in een retro jasje

Wat doe je als je tijd teveel hebt en wel wat media aandacht kunt gebruiken? Precies, gewoon even wat nieuwe kappen ontwerpen en deze op een reeds bestaande fiets plakken. Het resultaat van deze opdracht werd ons vandaag door Triumph gepresenteerd: dit is de 2022 Speed Triple 1200 RR.

Dat klinkt misschien wat kort door de bocht gezien de lancering door Triumph nogal gehypet werd, maar is in grote lijnen wel wat er is gebeurd. Met slechts een andere notatie in de naam van deze Triple mochten we eigenlijk ook geen grote veranderingen verwachten.

Wie een kijkje onder de tank neemt ziet dan ook precies hetzelfde blok als dat uit de Speed Triple 1200 RS, welke netjes 178 pk bij 10.750 tpm levert met een maximaal koppel van 125 Nm. Triumph heeft dus geen wijzigingen gemaakt in de mapping. Geen ronde records op Assen dus, maar wel een hele rappe café racer.

2022 triumph speed triple 1200 rr

Wijzigingen op de 2022 Speed Triple 1200 RR

Qua design heeft de RR een leuke make-over ondergaan, waardoor de drie-cilinder nu dus ook als retro-superbike te krijgen is. De nieuwe cockpit bied plaats aan een enkele ronde koplamp welke het geheel een klassieke uitstraling geeft, maar zorgt er tevens voor dat de nieuwe retro niet direct als Speed Triple te herkennen is. Door het gebruik van diverse carbon delen weet het Britse merk het rijklaar gewicht te beperken tot 199 kg, waarmee de RR slechts 1 kg zwaarder is dan de RS.

Ook de zithouding is voor de RR natuurlijk flink aangepast. De nieuwe clip-ons staan maar liefst 135 mm lager en 50 mm verder naar voren voor een agressievere houding, waarbij Triumph duidelijk laat weten daar geen comfort op te hebben ingeleverd. Ook de positie van de voetsteunen werd iets gewijzigd, de zithoogte is net als op de RS nog altijd 830 mm.

Lees ook:  GERUCHT: Komt Suzuki met een SV650 RR?

De andere grote wijziging zit ‘m in de Öhlins Smart EC 2.0 elektronisch instelbare, semi-actieve ophanging welke zowel voor- als achter z’n werk doet. Naar eigen zeggen het beste wat Öhlins op dit moment te bieden heeft en volledig instelbaar, zelfs tijdens het rijden. Opvallend genoeg is hiermee ook de wielbasis iets korter, al beperkt dit zich tot slechts 6mm.

Qua elektronica zien we verder geen wijzigingen op de Speed Triple RR, waarmee deze net als de RS beschikt over een fullcolour 5″ TFT-scherm, bochten-ABS, vijf verschillende rijmodi, een standaard quickshifter, Wheelie Control en Cruise Control.

Prijs Triumph Speed Triple 1200 RR

Qua prijs doen ze er bij Triumph nog even een schepje bovenop en mag de 2022 Speed Triple 1200 RR in Nederland € 23.250 gaan kosten waarmee de RR 2500 euro duurder uitvalt dan de RS. In België zal de RS verkrijgbaar zijn vanaf €20.800. De nieuwe Triple zal in twee kleurstellingen verschijnen: Red Hopper/Storm Grey en Crystal White/Storm Grey.

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇