DUOTEST: Indian Chief 2022 Line-up

DUOTEST: Indian Chief 2022 Line-up

Haalt u allen de vredespijp maar uit de kast. De Chief is jarig: precies 100 jaar is hij geworden. Om dat te vieren is Indian met drie compleet nieuwe modellen gekomen. Kleiner, maar wel krachtiger dan het vorige model dat uit 2019 stamt. De Chief 2022 wordt tussen de kleinere Scout en de grotere modellen zoals de Roadmaster, Challenger en Chieftain geplaatst. Aan ons de eer om twee modellen uit de nieuwe line-up te testen: de Chief Dark Horse en Chief Bobber Dark Horse. Waar? Nergens minder dan in het hart van Belgische Ardennen, waar we ook eerder de 2021 Indian FTR aan de tand voelden.



Geen spam. Geen gezeur. Gewoon het laatste nieuws, direct in je mailbox.
Liever geen e-mails? Je vind ons ook op Facebook en Instagram.

 

Sla de Chief menukaart open en je kunt kiezen uit 3 smaken: allereerst de Chief Dark Horse, die je als basismodel kan zien met zijn standaard stuur, solo zadel en gegoten wielen. Wie cruiser zegt denkt al snel aan veel blingbling, maar je moet verrekte goed je best doen om chroom te vinden: zowel frame als motorblok zijn zwart. Nee, dan de Chief Bobber Dark Horse. Een knipoog naar de Bobbers van weleer. Hij is dan ook voorzien van dikkere banden om de spaakwielen, hoger stuur en forward control voersteunen, die verder naar voren zitten. Ook hier is de zwarte lak in overvloed aanwezig op het frame, motorblok en uitlaten. Als toevoeging heeft de Bobber zwarte voorvork covers die samen met de spaakwielen de voorkant wat robuuster maken. Beide Chiefs gaan als Dark Horse-versie door het leven, wat standaard een zwart motorblok en matzwarte uitlaatdempers betekent. Aan ons de taak om deze twee cruisers te testen. Wellicht wat onwennig gezien we normaal fietsen van een ander kaliber testen. Gaan we hier een zware pijp roken?

De basis

Opstappen en vertrekken klinkt altijd makkelijk, maar vergt in dit geval toch gewenning gezien de plaatsing van de lichaamsdelen. Wellicht uitstel van executie maar dit geeft ons wel de kans om hem van dichtbij te aanschouwen. Het detailwerk op de 2022 Chief Bobber is duidelijk anders dan op de Chief. Denk daarbij aan het 3D logo op de tank en het stickerlogo op de tank van de Bobber. Beide komen ook met unieke kleurstellingen. Ondanks het concept dat in de basis simpel oogt, zit daar juist de kracht. Bij Indian lijken ze geen moment getwijfeld te hebben om van beiden eigenzinnige modellen te maken. Het is dan ook geen geheim dat dit concept al jaren werkt.

Lees ook:  Sneller en comfortabeler: De nieuwe Moto Guzzi V7

Schizofreen Thunderstroke-blok

Onthoud de volgende naam even: Thunderstroke 116. Zo heet namelijk de 1890cc luchtgekoelde V-Twin die een smakelijke 162 Nm koppel bij 3200rpm levert. Dit vermogen wordt zeer soepel en voorspelbaar geleverd, eigenlijk geheel zoals je verwacht op een cruiser. Maar verwachting en beleving ligt soms ver uit elkaar, zo blijkt. Heerlijk hoe laagtoerig deze motor te berijden is. 50km/h in de zesde versnelling tokkelen met minder dan 2500rpm? No problemo. En dat is ook waar het allemaal om draait: bovenin de toeren heb je niets te zoeken. Nee, dan de verschillende rijmodi: Tour, Standard en Sport. We kennen inmiddels wel de slagen van de zweep maar werden toch verrast door het bijna schizofrene verschil tussen de diverse rijmodi: van Tour naar Sport heb je pakweg een halve slag van de gashendel minder nodig voor hetzelfde effect. In Sport mode ontpopt het blok zich bijna als de Hulk op anabolen, maar blijft altijd handelbaar. De Standard mode is eigenlijk het fijnst en past het best bij de 2022 Chief. De Tour mode maakt hem wat tam, maar dat is soms wel gewoon lekker op een cruiser. Verstand op nul en je voorwiel achterna.

Verrassend sturen

Eerlijk is eerlijk, niemand verwacht van een dik 300kg wegende cruiser dat hij flitsend stuurt. Ook wij dachten altijd dat cruisers als een natte krant sturen. Nu niet meer. Iets heeft Indian prima gedaan, want het stuurt niet slecht. Helemaal niet slecht zelfs. We moesten even onszelf in de arm knijpen want de 2022 Chief laat zich moeiteloos door de bochten smijten en blijft verrassend zijn lijn houden. Chapeau. Tuurlijk, grote hellingshoeken kun je vergeten want de grondspeling is er simpelweg niet. Stoppen gaat prima: de remmerij is dik in orde.

De zit op de 2022 Chief is goed te doen, echter, door het kleine, harde en lage zadel ligt pijn in de onderrug na enige tijd op de loer. Dat geldt voor de langere en minder lange motorrijder. De Bobber daarentegen is comfortabeler dan zijn simpelere broer waar je een iets natuurlijkere houding op hebt. Wellicht iets wat je niet verwacht met de voeten naar voren en handen hoger in de lucht.

Lees ook:  TEST: KTM 890 Duke 2021

“Ook wij dachten altijd dat cruisers als een natte krant sturen. Nu niet meer.”

Snufjes

Neem plaats in de zetel en direct valt het 4-inch TFT scherm op. Zodra de sleutel omgedraaid wordt je getrakteerd op het fraaie Indian-logo. De classic ronde look met mooi vormgegeven touchscreen biedt allerlei mogelijkheden: met de ingebouwde GPS kun je navigeren, je smartphone verbinden via bluetooth en alle instellingen van de motor bedienen. Verder is er een USB-laadaansluiting aanwezig. In een handomdraai kun je op de 2022 Chief makkelijk wisselen tussen een wat meer klassiek vormgegeven snelheidsmeter met toerenteller of een meer sportievere indeling. Handige en moderne toevoegingen zijn de cruisecontrol, keyless-sleutel, en LED-verlichting rondom. Net als een aantal andere Indian modellen, zoals de 2021 FTR, is de Dark Horse voorzien van de optie “cylinder deactivation”. Dat houdt in dat wanneer de motor stationair draait de achterste cilinder na 15 seconden uitschakelt als de condities dat vereisen.

Eindoordeel

Hoe ze zich tot elkaar verhouden? Eigenlijk verschillen de Chief en Chief Bobber niet zo heel veel. De Chief is net iets sportiever door de zitpositie, waardoor hij natuurlijker aanvoelt en dat je merk je in de bochten. De 2022 Chief is in elk geval een cruiser die verrast. Langzaam cruisen over de boulevard in standje “Tour” en het nodige bekijks trekken, terwijl alles mag en niets moet. Maar ook voor het bochtige asfalt erna is hij te porren. Zet de drive-mode in “Sport” en hij ontpopt zich als sportcruiser. Bestaat die term al? Zo niet, bij deze. De Chiefs zorgden in elk geval voor een glimlach op ons gezicht en dat is best wat waard.

De Chief Dark Horse is leverbaar vanaf € 21.190,- en de Chief Bobber Dark Horse vanaf € 23.490,-.

GamesGames

Stephan

Stephan

Bij voorkeur op zijn KTM te vinden in de bizarste uithoeken. Als de rest van Nederland op de Spaanse Costa's te vinden is, tref je Stephan ergens in een land dat niet in de reisbrochures staat. In het Russische zand of op Italiaans circuitasfalt, niets is Stephan te gek. Als redacteur van Motorstof.nl hoopt Stephan niet alleen zijn passie voor motoren te kunnen delen, maar ook zeker zijn reiservaringen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇