‘Welke motor past bij mij?’, een vraag die menig beginnend motorrijder zichzelf zal hebben gesteld. Na het behalen van je motorrijbewijs wil je zo snel mogelijk een motor gaan aanschaffen, maar dan moet die motor natuurlijk wel bij je passen. We kunnen in ieder geval stellen dat iedere motor zijn voor- en nadelen heeft qua rijeigenschappen, en ook de looks zijn niet geheel onbelangrijk.
Een motor is een compromis
De belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen is ‘Waar ga je je motor voor gebruiken?’ Klinkt erg simpel, maar soms is de motor waarop je jezelf het liefst ziet rijden wellicht niet de motor die het meest geschikt is voor het doel wat je voor ogen hebt. Iemand die dagelijks veel woon-werk kilometers rijd over de snelweg zal waarschijnlijk snel klaar zijn op een supersport. Daar tegenover zal iemand die af en toe een circuitdag wil rijden zich waarschijnlijk niet op zijn plek voelen met een toermotor.
Woon-werk, plezier of allebei?
Welke motor bij je past is vooral afhankelijk van de ritjes die je ermee wilt maken. Ben je van plan dagelijks woon-werk te rijden dan is comfort waarschijnlijk belangrijker dan de looks. Niet onverstandig om dus wat onderzoek te doen naar een comfortabele zithouding voor jouw lengte en te kiezen voor een motor met een windscherm. Niets is zo vervelend als je moeten vastklampen aan je nakedbike omdat je dagelijks over de snelweg rijdt, een goede reden om eens rond te kijken voor een tourmotor.
Ga je puur voor plezier, vraag je dan eens af waar je écht je plezier uithaalt. Misschien ben je van plan een paar weekenden per jaar door de Eifel te knallen, wil je circuitdagen gaan rijden, bereid je je het hele jaar voor op de DGR, of heel wat anders. Waar jij ook je plezier uit haalt, zorg er voor dat je toekomstige motor bij die wensen past.

Welke motor past bij mij?
Vraag jezelf af wat jij belangrijk vind, en laat je vooral niet door een ander vertellen wat voor motor jij zou moeten rijden. Vind je looks belangrijker dan comfort en rijeigenschappen; koop dan de mooiste motor die jouw budget toelaat. Zie je jezelf als de nieuwe Valentino Rossi en wil je maar al te graag een circuitdag mee gaan pakken, kijk dan of je geen dikke supersport op de kop kunt tikken. Uiteindelijk maakt het niet uit waarmee je rijd, zolang jij er maar blij mee bent. Hoe dan ook, je gaat ergens concessies doen. Zo’n GS is nou niet bepaald moeders mooiste, maar dagelijks 120 kilometer snelweg op je nakedbike rijden is geen pretje.
Maak in elk geval geen overhaaste keuze, loop eens bij een dealer naar binnen, of kijk of Motoshare misschien bij jouw wensen aansluit. Welke motor echt bij je past merk je uiteindelijk pas wanneer je er op rijd.